Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

9 listopada 2020

NR 46 (Listopad 2020)

Matematyka w sporcie – trening sportowy i umysłowy

0 1414

Sport jest dziedziną życia, w której liczby stanowią najważniejszy element jego funkcjonowania. Zarówno trening, jak i rywalizacja sportowa wykorzystują szeroki wachlarz obliczeń matematycznych, które wspomagają niezwykle złożony proces szkolenia. Systematyczne uprawianie sportu w wersji wyczynowej, amatorskiej bądź rekreacyjnej, czy nawet realizacja zadań z wychowania fizycznego wymaga od ćwiczącego stałej kontroli. Dotyczyć ona powinna zarówno planowania, jak i sprawdzania uzyskanych efektów.

Dla osób zaangażowanych w rywalizację informacją o aktualnej dyspozycji sprawnościowej (formie sportowej) będzie uzyskany rezultat lub zajęte miejsce w klasyfikacji. Pozostali aktywni, szerokim łukiem omijający rywalizację, mogą sprawdzić swoją sprawność korzystając z dostępnych prób wysiłkowych czy sprawdzianów, które dość często można przeprowadzić samodzielnie przy pomocy prostego sprzętu mierniczego. Istniejące tabele norm pozwalają umieścić uzyskany wynik w miejscu określającym poziom sprawności.

Każdy człowiek już od najmłodszych lat życia powinien dla zachowania zdrowia uprawiać wybrane dyscypliny sportu lub różne formy ruchu. Regularna aktywność fizyczna wpływa korzystnie na zdrowe i sprawne funkcjonowanie, m.in. poprawia wydolność czy siłę. Taki efekt można uzyskać przy odpowiednio dostosowanej dawce ruchu. Znając wartości własnych życiowych parametrów bądź wskaźników odzwierciedlających obecny poziom sprawności można z powodzeniem opracować dla siebie m.in. bezpieczną intensywność ćwiczeń czy zaplanować ich objętość. Podstawą w planowaniu osobistego treningu zdrowotnego powinny być zalecenia specjalistów z zakresu wysiłku fizycznego dla określonych grup wieku. Ważną kwestią do szczegółowego ustalenia jest objętość i intensywność, czyli np. liczba pokonywanych kilometrów w określonym czasie. Kolejnym krokiem zwiększającym poziom wydolności będzie przyspieszenie i wydłużenie czasu trwania aktywności. Aby wykonywany wysiłek był bezpieczny, należy go monitorować i kontrolować, a w oparciu o własne parametry somatyczno-wydolnościowe regularnie dokonywać szeregu istotnych matematycznych obliczeń.

Pomiar tętna jest obiektywnym sposobem kontrolowania wielkości wykonywanego wysiłku fizycznego, który może być wykonany dzięki pracy serca. To właśnie ten organ pozwala realizować trening lub dowolną aktywność. Od jego możliwości wydolnościowych zależy, czy intensywność ćwiczeń będzie wysoka, czy tylko umiarkowana bądź niska. Istotna jest tu wartość maksymalna tętna, która określa bezpieczne zakresy pracy i wielkości obciążeń (Tmax albo HRmax – ang. maximal heart rate). Dlatego osoby aktywne, niezależnie od wieku, powinny znać ten indywidualny parametr.

Młode pokolenie podczas edukacji szkolnej ma możliwość poznać najważniejsze czynniki wpływające na sprawność oraz zdrowie człowieka. Taka praktyczna wiedza pozwala na samodzielne planowanie aktywności, obserwowanie reakcji organizmu na wysiłek fizyczny, czy nawet kontrolowanie efektów wykonanej pracy. Nagrodą będzi...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy