Sprawność fizyczna dzieci i młodzieży od kilku lat kształtuje się na dość zróżnicowanym poziomie. W szkolnej populacji, obok osób uzyskujących wartościowe rezultaty sportowe, systematycznie zwiększa się grupa najmłodszych, która osiąga niepokojąco niskie wyniki sprawnościowe. Dodatkowo nie wykazują oni zainteresowania uczestnictwem w rekreacji ruchowej czy sporcie, a wręcz przeciwnie – preferują bierny sposób spędzania wolnego czasu.
Wtreningu dzieci zdarza się, że przepisy walki sportowej danej dyscypliny są zbyt skomplikowane, by można było je stosować na zajęciach. Wtedy dobrym rozwiązaniem staje się uproszczenie zasad walki w formach zabawowych. Podobnie postępuje się, aby zapewnić bezpieczeństwo na zajęciach osób młodszych podczas realnego kontaktu z przeciwnikiem. W stylach walki, w których występują bezpośrednie uderzenia czy kopnięcia w ciało przeciwnika, „sparingi” zastępuje się zabawą lub inną formą przypominającą walkę, w której obowiązują podobne reguły z użyciem zbliżonych technik walki. Zastosowanie gier i zabaw już u najmłodszych zawodników przygotowuje ich do późniejszej rywalizacji sportowej poprzez rozwijanie umiejętności radzenia sobie z ewentualną porażką. Podczas takiej zabawy dzieci uczą się szacunku do przeciwnika, a także współzawodnictwa. Im młodsza grupa ćwiczących, tym więcej zabaw powinno się znaleźć na zajęciach sportowych. W wielu sztukach walki, takich jak np. aikido, nie trenuje się walki z przeciwnikiem w ramach rywalizacji. Wychodzi się z założenia, że trening poszczególnyc...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
- ...i wiele więcej!