Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

16 listopada 2021

NR 51 (Listopad 2021)

Misja Quest, czyli budujemy kondycję, poszukując skarbów

0 16

Lekcje wychowania fizycznego są obecnie dla nas nauczycieli wyzwaniem. Nie mam tu na myśli tylko sytuacji epidemicznej w kraju i zaleceń dotyczących bezpiecznych form i sposobów prowadzenia lekcji, ale także obniżony poziom sprawności dzieci, a w konsekwencji mniejsze chęci do angażowania się podczas ćwiczeń. Dlatego wyjście poza schemat i wykorzystanie formy Questu wydaje się doskonałym rozwiązaniem.

Czym jest Quest?

Quest to gra terenowa, podobna do podchodów, ale – w przeciwieństwie do podchodów – nie wymaga od prowadzącego przygotowywania znakowania kierunku i zadań. Jest to wędrówka, na końcu której czeka na nas skarb. Do kolejnych punktów orientacyjnych prowadzą nas wierszowane wskazówki, które dodatkowo wzbogacają naszą wiedzę historyczną, przyrodniczą lub kulturową. Za ukończenie Questu uczestnik otrzymuje pieczęć, a za ukończenie pięciu otrzymuje się odznakę PTTK „Questy – Wyprawy Odkrywców”.

POLECAMY

Rodzaje Questów:

  • pieszy,
  • rowerowy,
  • wodny,
  • wirtualny.

Jak rozpocząć przygodę z Questami

Należy wejść na stronę: questy.org.pl, wyszukać Quest w okolicy, a następnie zarejestrować konto użytkownika, by móc pobrać treść Questu. Część z nich jest w formie drukowanej ulotki, ale są także takie, które są w wersji mobilnej na telefonie.

Quest – porady i wskazówki praktyczne dla nauczycieli wychowania fizycznego

Jeśli chcemy wprowadzić Quest na lekcję wychowania fizycznego, wskazane jest najpierw samemu go ukończyć. Dzięki temu będziemy mogli naprowadzać uczniów na właściwe rozwiązanie wskazówek, unikniemy przykrych niespodzianek, jak np. mylnej interpretacji kierunku, w jakim należy iść.

W każdym Queście podana jest długość trasy i czas przejścia. Z doświadczenia wynika, że do tego czasu należy doliczyć przynajmniej 10 minut. Quest w mojej miejscowości przeszłam z 5 grupami ćwiczebnymi i tylko 1 z nich ukończyła go w rekomendowanym czasie. Warto też przeliczyć, ile czasu zajmie nam przejście ze szkoły do miejsca rozpoczęcia Questu.

Na czas wędrówki ma wpływ wiele czynników: ilość osób, tempo odnajdywania punktów orientacyjnych, zaangażowanie uczniów oraz to, czy wśród nich są tacy, którzy wiedzą, czym jest ta forma gry terenowej.
Najlepiej sprawdza się sposób, w którym nauczyciel jest osobą czytającą treść Questu, a uczniowie, którzy odgadną zagadkę, wpisują ją na ulotce. Wprowadza to większe zaangażowanie i motywuje do słuchania.
Przed wędrówką warto także poinformować uczniów, że ta forma lekcji zajmie nam dużo czasu, więc przed wyjściem należy zadbać o to, by skorzystali z toalety, bo może nie być takiej możliwości w trakcie spaceru.

Uczniowie muszą być ubrani odpowiednio do aktualnej aury i powinni zabrać ze sobą coś do jedzenia i picia.

Przed wyjściem należy z nimi ustalić, że mogą biec tylko wtedy, gdy dostaną od nas taki sygnał. Zdarzało mi się bowiem, że po przeczytaniu kolejnej wskazówki biegli do wskazanego miejsca, by być tam przed innymi, nie zwracali uwagi na ruch uliczny, a przecież zależy nam przede wszystkim na bezpieczeństwie podczas lekcji.

Przyjęłam zasadę, że podczas spaceru do kolejnego miejsca mogą rozmawiać ze sobą do woli, ale podczas czytania słuchają (zasada sprawdziła się).

Ponadto warto...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy