Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

29 czerwca 2021

NR 50 (Lipiec 2021)

Na dobry początek marsz i bieg – metoda Gallowaya

0 788

Bieganie jest jedną z najłatwiejszych form aktywności fizycznej. Podobnie jak z każdym innym sportem, najtrudniejszy jest początek. Pierwsze kroki mogą być bardzo trudne i bolesne. Jest jednak metoda, która pozwoli ograniczyć ryzyko urazów i zapewni łagodne wprowadzenie biegowych nawyków w życie każdego. Tą metodą jest metoda Gallowaya.

Rozpoczęcie regularnej aktywności fizycznej, w tym także biegania, stanowi jeden z wielu celów, jakie stawiają sobie ludzie. Jedni chcą być zdrowsi, czuć się lepiej, inni za punkt honoru stawiają sobie ukończenie lokalnego biegu lub nawet maratonu, jeszcze inni chcą po prostu miło spędzić czas, robiąc coś dla siebie. Bez względu na motywację, jaka kieruje człowiekiem, warto do biegania podejść rozsądnie. 

Patrząc na bieganie przez pryzmat naturalnej dla człowieka formy aktywności, z góry zakładamy, że od razu będziemy w stanie przebiec pełen trening. Wśród początkujących biegaczy (a także tych, którzy nie biegają) panuje przekonanie, że nie jest to nic trudnego – wystarczy mieć buty i jakiś strój i już można ruszać na trasę. 

Przebiegnięcie 5–8 km? To żaden problem, z pewnością sobie poradzę. Z takim podejściem wiele osób rozpoczyna biegową przygodę. Szybko rozpoczyna i równie szybko kończy. Nawet jeżeli pokonają zaplanowane 5 km, to bardzo często sam bieg nie stanowi przyjemności, a wręcz przeciwnie – jest drogą przez mękę. 

Jeżeli nawet sam bieg nie stanowił dużego wyzwania, to kolejne dni po nim mogą być bardzo trudne. Mikrourazy objawiające się przeważnie bólem nóg sprawiają, że takie osoby mają opory przed ponownym wyjściem na trening, czekają, aż ból ustąpi i często na tym czekaniu kończy się przygoda z bieganiem. 

Warto zaznaczyć, że tak radykalne rozpoczynanie przygody z bieganiem wcale nie jest dobre dla naszego organizmu. Tym bardziej, że bardzo często podjęcie decyzji o bieganiu zmienia życie o 180 stopni. Z siedzącego trybu życia (w pracy za biurkiem, w domu przed telewizorem) wchodzimy na bardzo intensywną aktywność, jaką jest bieg. Organizm doznaje szoku. 

Możemy jednak zrobić coś, co pomoże w łagodny sposób przejść od biernego sposobu spędzania czasu wolnego do form bardziej aktywnych. Tym sposobem na rozpoczęcie przygody z bieganiem jest metoda Gallowaya. 

POLECAMY

Jeff Galloway – kto to taki? 

Jeff Galloway to amerykański biegacz i trener. W roku 1972 był w składzie amerykańskiej drużyny olimpijskiej. Jego sukcesy sportowe nie są może oszałamiające, ale mógł się pochwalić rekordem Stanów Zjednoczonych w biegu na 20 km. Jest jednak c...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy