Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nauczyciel WF w roli trenera

14 maja 2019

NR 37 (Maj 2019)

Piłka nożna w edukacji wczesnoszkolnej

0 137

Dzieci w edukacji wczesnoszkolnej najlepiej bawią się w świecie gier i zabaw. Warto w pracy z najmłodszymi wykorzystać elementy piłki nożnej. Możliwości w tym obszarze są praktycznie nieograniczone. Zabawy na pewno wyzwolą w dzieciach stuprocentowe zaangażowanie, dając im mnóstwo radości, jak również pozwolą im nabrać podstawowych umiejętności panowania nad piłką.

Berek-snajper 

W ograniczonym polu wszyscy zawodnicy posiadają piłkę. Trzech wskazanych przez nauczyciela zawodników trzyma piłkę w rękach (snajperzy), wszyscy pozostali prowadzą piłkę przy nodze. Zadaniem berków-snajperów jest trafienie piłką w piłkę uciekającego zawodnika. Zadaniem zawodników z piłką jest jak najlepsze prowadzenie piłki – tak, aby nie zostać trafionym. Zmiana berków następuje po 60 sekundach lub po osiągnięciu liczby trafień podanej przez trenera.
 


Cenne wskazówki:

  • zwracamy uwagę na dobre prowadzenie piłki,
  • zwracamy uwagę na prowadzenie piłki dalszą nogą,
  • nagradzamy niezłapanych,
  • dopasowujemy liczbę berków do ilości ćwiczących,
  • zarządzamy krótkie i dynamiczne zmiany berków.

Modyfikacje:

  • natychmiastowa zmiana berka – od razu po trafieniu,
  • berek również prowadzi piłkę nogą,
  • trafiony zawodnik odpada z zabawy – ostatnia trójka 
  • wygrywa,
  • trafiony zawodnik dołącza do pozostałych berków.

Berek – kolorowe dziuple

3 zawodników pozostaje bez piłek (berkowie), reszta – z piłkami. Zabawa rozpoczyna się na sygnał nauczyciela. Zadaniem berków jest odebranie piłki dowolnemu zawodnikowi. Zawodnicy jednak mogą się skryć przed berkiem w dziuplach. Kiedy zawodnik z piłką przebywa w dziupli, zadaniem berka jest odebrać piłkę innemu zawodnikowi. 
 



Cenne wskazówki:

  • dobierz odpowiednią ilość berków i dziupli,
  • limituj czas pozostania z piłką w dziupli (np. 3 s),
  • wyznaczaj tylko niektóre dziuple do zatrzymania się z piłką,
  • w dziupli może przebywać tylko jedna osoba.

Modyfikacje:

  • wykorzystaj oznaczniki – wówczas zawodnik może skorzystać tylko z dziupli w kolorze swojego oznacznika,
  • wprowadź sygnały mówiące o tym, kiedy można wykorzystywać dziuple,
  • likwiduj dziuple w trakcie zabawy.
     

4 rogi z piłką

Wszyscy zawodnicy z piłkami, nauczyciel ustawia w narożnikach pachołki ponumerowane odpowiednio od 1 do 4. Zawodnicy prowadzą piłkę w dowolny sposób, a następnie reagują na liczbę podaną przez nauczyciela np. 3 – po wypowiedzeniu tej liczby prowadzą piłkę do odpowiedniego narożnika i zatrzymują się w pozycji piłkarskiej tuż przed pachołkami.
 



Cenne wskazówki:

  • dobrze wytłumacz sposób zatrzymania (przed pachołkami), aby uniknąć zderzeń,
  • upewnij się, że dzieci potrafią wykonać proste obliczenia.

Modyfikacje: 

  • podawaj cyfry odpowiadające liczbie pachołków w języku angielskim,
  • dodawaj i odejmuj,
  • daj szansę zawodnikom na wskazanie/wypowiedzenie cyfr,
  • wygrywa tylko pierwsza osoba,
  • zadaniowe prowadzenie piłki.

Zig-zag, Złomek, Sztorm i Parking

Zawodnicy w rozsypce prowadzą piłkę, reagując na sygnały trenera: 

  • Zig-zag – jak najszybsze prowadzenie,
  • Złomek – wolne prowadzenie z naciskiem na jak największą liczbę kontaktów,
  • Sztorm – prowadzenie nogą mniej wytrenowaną,
  • Parking – każdy zawodnik „parkuje” w pozycji piłkarskiej na dowolnej linii.
     


Cenne wskazówki: 

  • wybierz zawodników, aby pokazali poszczególne zadania,
  • w przypadku dużej liczebności zawodników, wprowadź dwa pola zabawy.

Modyfikacje: 

  • zmiana sposobu prowadzenia na poszczególne hasła,
  • parking w wyznaczonej strefie.

Wywołany strzela

Zawodnicy prowadzą piłkę, podczas gdy nauczyciel co jakiś czas wywołuje ich, mówiąc głośno imiona np. Adam. Zadaniem zawodnika, którego imię wypowiedział nauczyciel, jest podjęcie decyzji: do której z bramek jest bliżej i szybkie oddanie strzału po minięciu linii (wyznaczonej z pachołków).
 



Cenne wskazówki: 

  • wywołuj dość szybko – duża rotacja zapewni każdemu szansę na strzał,
  • wywołuj dwóch zawodników jednocześni...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy