Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja prozdrowotna

10 listopada 2020

NR 45 (Listopad 2020)

Płatki, czyli jak znaleźć coś zdrowego dla siebie

44

Początki płatków sięgają końcówki XIX wieku, kiedy Will Keith Kellogg przypadkowo rozgotował pszenicę, a potem osuszył ją i rozwałkował. Po wyschnięciu ciasto podzieliło się na płatki. Niesamowita historia prawda? To właśnie owa pszenica dała początek erze płatków. Wkrótce potem obróbce zostały poddane inne zboża: owies, jęczmień, żyto, kukurydza, orkisz czy gryka.

Obecnie producenci proponują nam pełną gamę płatków. Na rynku dostępne są nawet te z gryki czy amarantusa. Dostępność powoduje, że wiele z tych produktów, choć reklamowane jako zdrowe, oczywiście do takich nie należą. Rozmaite polewy czy dodatki z ukrytym syropem glukozowo-fruktozowym i barwnikami tak naprawdę nie mają nic wspólnego ze zdrowym śniadaniem. Szczególnie narażone są tutaj małe dzieci, bo cały marketing wielkich firm przekonuje rodziców, aby zakupili dla swoich pociech miodowe płatki, cynamonowe płatki czy czekoladowe kuleczki. Produkty na pozór zdrowe, wykorzystując renomę „płatków”, tak naprawdę są pozbawione wartości odżywczych, a głównym ich składnikiem pozostaje cukier. Czy w takim układzie należałoby zrezygnować z płatków? Oczywiście, że nie! Kluczowa sprawa to odpowiedni wybór i skomponowanie ulubionego śniadania według własnych zasad.
Kluczowe zasady to:

POLECAMY

  • wybór płatków z pełnego ziarna,
  • jeśli słodzić, to miodem lub syropem klonowym,
  • wzbogacić swój posiłek świeżymi owocami,
  • w przypadku braku dostępności owoców, sprawdzą się owoce suszone,
  • wzbogacać swój posiłek o ziarna (pestki dyni, słonecznika) i orzechy.

Przy takim podejściu sami od początku do końca mamy wpływ na to, co wyląduje na naszym talerzu.
Krótki przegląd naprawdę zdrowych płatków: 

  • Orkiszowe – produkowane ze zmiażdżonych ziaren orkiszu. Jak wszystkie orkiszowe produkty, także płatki mają lekko orzechowy posmak. Nie tylko wzmacniają odporność, poprawiają kondycję naszej skóry i paznokci, ale też są łatwo przyswajane przez organizm. Co ważne, obniżają również poziom cholesterolu we krwi.
  • Jaglane – w pierwszej kolejności dobry wybór dla osób, które muszą wyłączyć ze swojej diety gluten. Są dobrym źródłem witaminy E, wspomagają regenerację włosów. Płatki jaglane są bogate w miedź, fosfor, żelazo oraz magnez.
  • Żytnie – przez dużą zawartość błonnika pozytywnie wpływają na sprawność naszych jelit. Bogate źródło żelaza, magnezu czy wapnia. Zapewniają długo uczucie sytości, dzięki temu przy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy