Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja prozdrowotna

20 stycznia 2020

NR 41 (Styczeń 2020)

Pomysły na drugie śniadanie do szkoły w okresie zimowym

99

Drugie śniadanie dla dziecka w wieku szkolnym to jeden z ważniejszych posiłków w ciągu dnia. To od niego zależy samopoczucie i stan koncentracji podczas lekcji. Zima to czas, w którym wielu z nas nie wie, co dać dziecku na drugie śniadanie do szkoły. Czy drugie śniadanie w okresie zimowym powinno się czymś różnić od tych, które przygotowujemy i zjadamy w innych porach roku?

Drugie śniadanie bywa niedocenianym i często pomijanym posiłkiem w ciągu dnia. Niesłusznie, gdyż to istotny element codziennej diety. Bardzo ważne jest więc to, jakie jedzenie dajemy dzieciom do szkoły. Drugie śniadanie nie powinno być posiłkiem obfitym, ma pokrywać 10–15% dziennego zapotrzebowania energetycznego dziecka. Powinien być to jednak posiłek w pełni wartościowy i dostarczać dziecku wszystkie składniki odżywcze.

Oto kilka zasad, którymi warto się kierować, komponując śniadania dla dziecka do szkoły zimową porą:

  • Wielkość oraz skład drugiego śniadania powinny być dopasowane do płci, wieku oraz uzależnione od aktywności i trybu życia naszego dziecka. 
  • Komponujmy posiłki różnorodnie, dbając o to, aby znalazły się tam produkty z każdej grupy (warzywa, owoce, pełnoziarniste zboża, odpowiednie źródła białka i tłuszczu).
  • Zimą trudno o dostępność wielu świeżych owoców, dlatego możemy spokojnie użyć mrożonych, które zachowują naturalne właściwości lub wybrać inne, obecnie dostępne.
  • Zdrowym dodatkiem do drugiego śniadania są kiszonki. Najlepiej znane pod tą postacią są ogórki i kapusta, ale wybór nie ogranicza się tylko do nich. Warto sięgnąć również po buraki, marchew, paprykę, kalafiory, jabłka, cukinie, gruszki, bakłażany, a nawet śliwki. 
  • Sięgajmy po produkty jak najmniej przetworzone. 

 

Czego lepiej unikać w dziecięcym lunchboksie?

 

  • Produktów szybko psujących się w temperaturze pokojowej (np. niektórych rodzajów wędlin).
  • Produktów wymagających odgrzewania. Dobrze, jeśli przekąska jest smakowita zarówno na ciepło, jak i na zimno.
  • Składników i połączeń, które robią się niesmaczne podczas przechowywania (np. mieszając jogurt z kiwi całość stanie się gorzka w wyniku aktywności enzymatycznej owoców).
  • Produktów, które cechują się bardzo intensywnym aromatem, przez co dziecko może się wstydzić spożywać ich w obecności kolegów (np. potrawy z dużą ilością czosnku).
  • Zbyt dużej ilości dodatków w przekąsce, żeby składniki nie wypadły lub nie wyciekły.
  • Produktów, których dziecko nie lubi.


Pomysły na drugie śniadanie do szkoły zimą

 

  • Kanapki – są najpopularniejszym i najszybszym w przygotowaniu pomysłem na drugie śniadanie dla ucznia. I oczywiście nie ma w tym nic złego, pod warunkiem że są urozmaicane. Robiąc kanapki, mamy duże pole do popisu: możemy przygotować je z chleba pszennego, razowego, bułek, których też jest wiele rodzajów. Do smarowania można użyć wszelkiego rodzaju sojowych pasztetów, hummusu, kupnych lub samodzielnie przygotowanych past, serków kanapkowych. Do tego dokładamy ulubione wędliny, ser. W kanapce obowiązkowo muszą znaleźć się warzywa. Najzdrowsze będą oczywiście świeże, ale np. ogórek kiszony zimą też będzie dobrym rozwiązaniem. Do kanapki możemy przemycić trochę odżywczych kiełków.
  • Naleśniki – możemy podawać je na wiele sposobów. Na słodko z ulubionym dżemem (najlepiej domowej roboty), ale również z wędliną i żółtym serem. W słodkiej wersji możemy zaproponować dziecku również masło orzechowe czy krem z daktyli, będący zdrową alternatywą popularnego kremu z czekoladą i orzechami. 
  • Omlet – jest pożywnym posiłkiem na słodko lub słono, który przyrządza się z dwóch produktów: jajek i mąki. W niektórych przepisach kolejnym składnikiem jest mleko lub woda. Możemy to danie przygotować z różnymi dodatkami. Omlet dobrze komponuje się z pieczarkami, serem żółtym, kiełbasą albo szynką. Jeśli chcemy wersję na słodko wystarczy dodać do niego odrobinę cukru, miodu lub dżemu.

  • Placuszki, racuszki – dzieci zazwyczaj uwielbiają takie smakołyki, które bardzo dobrze smakują zarówno na ciepło, jak i na zimno. Placki można zrobić z tak wielu składników, że aż trudno wybrać tę najlepszą opcję. Placuszki możemy zrobić z dodatkiem warzyw lub owoców. Dodając do nich odpowiednie przyprawy (np. cynamo...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy