Popularyzacja kolarstwa wśród uczniów – zacznijmy od teorii i ciekawostek związanych z najstarszym wyścigiem kolarskim na świecie

Pomysł na lekcję

Według szacunkowych danych na świecie jest ponad miliard rowerów. 450 milionów z nich przypada Chińczykom. 100 milionów jest w posiadaniu Amerykanów. Jeśli spojrzeć na Europę, to Niemcy są posiadaczami największej liczby rowerów. Jest ich tam 62 miliony. Kolejne miejsca na Starym Kontynencie zajmują: Włochy (23 mln) i Wielka Brytania i Francja (po 20 mln). Do tego ostatniego kraju przeniosę się, aby opisać historię najstarszego i prawdopodobnie najbardziej prestiżowego wieloetapowego wyścigu kolarskiego, którym jest Tour de France, nazywany u nas „Wielką Pętlą”.

Początki wielkiej historii

Po raz pierwszy wyścig Tour de France odbył się w 1903 r.
Pomysłodawcą tej imprezy był założyciel gazety „L’Auto” (obecnie „L’Equipe”) Henri Desgrange. Prasa była wówczas najsilniejszym z mediów, a organizacja tak wielkiego wydarzenia sportowego miała przysporzyć nowych czytelników. Redakcje różnych gazet organizowały wówczas wyścigi kolarskie, jednak przedsięwzięcie „L’Auto” było czymś, czego do tej pory kolarski świat nie widział. Jako pierwsi podjęli się przeprowadzenia wieloetapowego wyścigu. Pierwsza edycja składała się z sześciu etapów, a na najdłuższym z nich kolarze mieli do pokonania 471 kilometrów. Cała impreza okazała się wielkim sukcesem, a nakład czasopisma wzrósł z 25 000 w 1902 roku do 65 000 pod koniec 1903. Zainteresowanie samym wyścigiem również było duże.

POLECAMY

Żółta koszulka Touru – marzenie każdego kolarza

Żółta koszulka lidera – to w niej każdy startujący w Tour de France kolarz chciałby ukończyć na Polach Elizejskich tę imprezę. Ten wyznacznik lidera pojawił się w 1919 roku. Do tego czasu prowadzący w klasyfikacji zawodnik jechał z zieloną opaską. Dlaczego żółta koszulka? W tamtych czasach ten kolor był bardzo rzadki w kolarskim peletonie, dzięki temu łatwo było odróżnić prowadzącego w rywalizacji kolarza. Papier, na którym była wydawana gazeta „L’Auto” – główny organizator zmagań, był żółty i jest to druga z teorii, wedle której wprowadzono taką barwę trykotu lidera.

Różne klasyfikacje – magia koszulek na trasie wyścigu

Oprócz klasyfikacji generalnej, za którą zwycięzca otrzymuje żółtą koszulkę, w ramach rywalizacji uwzględniane  są inne kategorie. Lider każdej z nich po każdym z etapów ma prawo jechać w trykocie określonej barwy. Prowadzący w klasyfikacji punktowej rozpoznawany jest po zielonej koszulce. Przyznawana j...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy