Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja prozdrowotna

15 maja 2019

NR 38 (Maj 2019)

Regularna aktywność fizyczna a jakość snu

0 1911

Badania naukowe wykazują, że osoby, które regularnie uprawiają sport lepiej śpią, a także szybciej zasypiają. Dotyczy to ludzi w każdym wieku, niezależnie od płci. Głównym zadaniem snu jest odpoczynek – tym dłuższy, im większy wysiłek w ciągu dnia wykonywaliśmy, ale nie tylko. Poprzez sen odzyskujemy siły witalne, wzmacniamy system immunologiczny, w znacznym stopniu poprawiamy naszą zdolność koncentracji i pamięć. Możemy także utrzymywać pozytywne nastawienie, dzięki czemu pokonujemy stres.

Sen oraz prawidłowy wypoczynek są nieodłącznymi elementami naszego życia, a mimo to wiedza na temat higieny snu okazuje się niewielka. Co przede wszystkim przekazać naszym podopiecznym? 

POLECAMY

Schematyczny przebieg snu

Ludzki sen dzieli się na dwie zupełnie odmienne fazy, które u dorosłego człowieka występują naprzemiennie. Pierwszą fazą jest NREM, inaczej nazywana jako faza snu głębokiego. To właśnie od fazy NREM rozpoczyna się każdy sen. Początkowo, zaraz po zaśnięciu obserwuje się tak zwaną płytką fazę snu, podczas której ciało przygotowuje się do przejścia w sen głęboki. Faza ta przechodzi następnie we właściwą fazę snu głębokiego (NREM) trwającej ok. 80–100 minut. Jest ona ważna dla osób aktywnych fizycznie, ponieważ podczas jej trwania organizm najintensywniej się regeneruje: między innymi zostaje zwiększony dopływ krwi do mięśni, następuje odnowienie zasobów energii, regeneruje się układ odpornościowy (wzrasta produkcja limfocytów T) oraz aktywizowane są gruczoły dokrewne odpowiedzialne za uwalnianie ważnych hormonów wzrostu i rozwoju.

Po fazie NREM sen staje się z powrotem płytszy i wkracza w fazę REM. Faza REM to inaczej „sen paradoksalny”. Na tym etapie występuje wysoka aktywność mózgu, oddech jest nieregularny, wzrasta częstość skurczów...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy