Rola gier 1×1 w procesie ogólnego rozwoju młodego zawodnika

Lekcja WF z pomysłem

Pomimo dynamicznego rozwoju oferty zajęć pozalekcyjnych, nadal dominującym sportem wśród dzieci i młodzieży jest piłka nożna. Proces treningowy w tej dyscyplinie ściśle związany jest z etapizacją szkolenia. Na każdym z etapów istotną rolę odgrywają gry 1 × 1, które możemy potraktować jako gry ogólno- rozwojowe. Jak to zrobić na lekcji WF?

W piłce nożnej, pomimo że jest ona sportem zespołowym, bardzo duży nacisk kładzie się na umiejętności indywidualne zawodnika. Większość z nich piłkarz nabiera w początkowym etapie kształcenia, który umownie trwa do 12. roku życia. Przechodząc do kategorii trampkarza, trenerzy coraz większą uwagę zwracają już na działania grupowe i zespołowe. Działania indywidualne dominującą rolę odgrywają za to w kategoriach skrzat, żak, orlik oraz, w mniejszym stopniu, w kategorii młodzik. Wielu trenerów zapomina jednak, że „czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał”. Szkoleniowcy zbyt szybko wprowadzają zawiłe elementy taktyczne, zapominając o podstawach. Efekty takiej pracy wychodzą w późniejszych etapach piłkarskiej przygody. Cnotą trenera dzieci i młodzieży powinna być zatem przede wszystkim cierpliwość, która z czasem przyniesie owoce. 

POLECAMY

Rys. 1. Gra 1 × 1 „Dwa kolory”


Piłka nożna opiera się o 4 podstawowe aspekty opisane przez strukturę rzeczową treningu. Są to:

  • technika,
  • taktyka,
  • motoryk...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy