W szkolnym wychowaniu fizycznym skocznościowe zdolności motoryczne przejawiają się w różny sposób. W pracy nad ich rozwojem i kształtowaniem, szczególnie w przypadku dzieci, konieczne jest bazowanie na ćwiczeniach skocznościowych, wykonywanych w formie zabaw. Pozwala to uniknąć monotonii zajęć szkolnych, a ponadto przyczynia się do wszechstronnego, naturalnego rozwoju tej zdolności motorycznej [Lasocki 1998, Sozański, Tomaszewski 1995, Bora 2007].
Wprzypadku młodzieży zdolności skocznościowe kształtuje się, stosując najprostsze, a dopiero później bardziej złożone ćwiczenia. Pozwala to na poprawne opanowanie techniki odbicia i lądowania.
W kwestii definicji skoczności nie ma jednoznacznego stanowiska. Autorzy określają ją rozmaicie: jako cechę, zdolność, rodzaj sprawności, moc lub umiejętność [m.in. Zaciorski 1970, Ważny 1989, Szopa 1992, Starzyński, Sozański 1995, Radzińska, Starosta 2002].
Skoczność jest to chwilowa zdolność pokonywania masy ciała, w celu przeniesienia go jak najdalej lub jak najwyżej [Ulatowski 1981, Lasocki 1998].
Przedstawione po...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
- ...i wiele więcej!