Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja prozdrowotna

10 listopada 2020

NR 45 (Listopad 2020)

Sprawność uczniów po powrocie do zajęć WF po czasie zdalnego nauczania

21

Zasięgnąłem języka wśród wuefistów, jak wygląda sytuacja sprawności, problemu otyłości i nadwagi wśród uczniów po powrocie do zajęć stacjonarnych z wychowania fizycznego. Zapytałem nauczycieli na różnych poziomach edukacji, jak oceniają poziom sprawności po powrocie do zajęć. Czy ich zdaniem znacząco wzrósł, obniżył się, a może został na podobnym poziomie? Na wstępie zaznaczę od razu, że prowadzenie WF online niewiele ma wspólnego z prawdziwym WF-em, ale o tym wie każdy, kto zmagał się z nauczaniem zdalnym. Rok szkolny rozpoczął się, co prawda, nauką stacjonarną, ale już pod koniec października dzieci z klas starszych szkół podstawowych i młodzież ze szkół ponadpodstawowych przeszli na nauczanie zdalne. 

Wypowiedzi kolegów i koleżanek po fachu nie pozostawiają złudzeń. Poziom sprawności ogólnej drastycznie spadł, a uczniowie pozapominali podstawowych ruchów, gorzej wypadli w testach sprawności, problem otyłości i nadwagi jeszcze się zwiększył. Dla niektórych uczniów problemem było przebiegnięcie 400 m bez zatrzymania, czy zrobienie kilku skłonów lub pompek. Wydawać by się mogło, że okres pandemii sprzyjał temu, żeby częściej wychodzić (nawet w samotności) na świeże powietrze, dawał nieco więcej wolnego czasu, przynajmniej pozornie. Czas pokazał, że brak obowiązkowych zajęć z wychowania fizycznego, przy sporym ograniczeniu zajęć dodatkowych, przyczynił się do spadku sprawności. Wśród głosów kadry pedagogicznej kilka wniosków dotyczących poszczególnych uczniów miało wspólny mianownik. Uczniowie na co dzień sprawni, nadal pozostali sprawni w ocenie nauczyciela, głównie dlatego, że ich świadomość i potrzeba ruchu jest na wysokim poziomie. 

POLECAMY

  1. Sprawni fizycznie i mający świadomych rodziców, którzy dbają o sprawność fizyczną.
  2. Sprawni uczniowie, których rodzice niekoniecznie są „sportowi”.
  3. Uczniowie o małej sprawności, którzy posiadają sprawnych rodziców.
  4. Słabsi uczniowie z podobnym poziomem i podejściem rodziców. 

W przypadku dwóch pierwszych typów potrzeba ruchu i świadomość jest na tyle duża, że uczniowie nie posiadają zaległości, a sam ruch sprawia im przyjemność. Na dość trudnym i specyficznym okresie zdalnego nauczania najbardziej „skorzystali” słabsi uczniowie mający rodziców, którzy są świadomi, jaką rolę pełni wychowanie fizyczne. Tacy rod...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy