Wychowanie fizyczne jest dość specyficznym przedmiotem w toku nauczania. Wiąże się to z praktycznym, i w wielu przypadkach natychmiastowym, wykorzystaniem zdobywanej wiedzy i umiejętności. Mając na uwadze tę główną różnicę pojawia się pytanie: czy sposoby i metody skutecznego uczenia wykorzystywane w innych dziedzinach (biologia, matematyka, historia, chemia itp.) można przenieść na wychowanie fizyczne?
Transfer metod skutecznego uczenia się na wychowanie fizyczne oznacza również możliwość ich wykorzystania w szeroko rozumianej aktywności fizycznej. Przedstawiane w niniejszym artykule treści mogą stanowić wsparcie w przygotowaniu szkolenia uczniów i sportowców na różnych szczeblach i poziomach oraz w wielu dyscyplinach. W związku z tym pojęcie wychowanie fizyczne będzie stosowane zamiennie z hasłami trening, aktywność fizyczna, sport. Nauczyciel będzie zastępowany pojęciem trener, instruktor, edukator, szkoleniowiec, zaś ucznia nazwiemy również wychowankiem, zawodnikiem.
POLECAMY
Zanim przejdziemy do prezentacji głównego tematu niniejszego artykułu – metod skutecznego uczenia się i ich zastosowania na lekcjach wychowania fizycznego – warto wyjaśnić podstawowe pojęcia, które będą pojawiały się w różnych fragmentach tekstu. Rozważania rozpoczęte zostaną od wyjaśnienia pojęcia uczenia się. Z podręcznika akademickiego, redagowanego przez J. Strelaua, dowiadujemy się, że uczenie się to: „nieobserwowalny proces prowadzący do zmian w zachowaniu, który dokonuje się na podłożu indywidualnego doświadczenia i jest możliwy dzięki zdolności do przechowywania śladów osobistych doświadczeń”1. Tak rozumiane pojęcie uczenia się daje szerokie pole do jego interpretacji. Można na te...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
- ...i wiele więcej!