Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem , Otwarty dostęp

16 września 2019

NR 39 (Wrzesień 2019)

Zabawy biegowe w terenie

0 63

Każdy trener, instruktor sportowy czy nauczyciel wychowania fizycznego chce na swoich zajęciach osiągnąć określony cel. Jednak to, w jakiej formie przedstawi dane zadania lub ćwiczenia, skutkuje później zaangażowaniem dzieci w ich wykonywanie. Czasami już przed rozpoczęciem zajęć młodzi sportowcy czują do nich niechęć ze względu na ich nieatrakcyjność i dużą intensywność. Warto więc, aby ćwiczenia były podane w formie zachęcającej do wysiłku.

Bieganie występuje prawie w każdej dyscyplinie sportu, a na lekcjach wychowania fizycznego jest stałym elementem podczas ćwiczeń, jak również gier zespołowych. Treningi biegowe powinny być atrakcją dla dzieci, a nie czymś żmudnym i mało przyjemnym. Ciekawe zabawy z wykorzystaniem tego elementu mogą na stałe zagościć na każdej lekcji jako forma rozgrzewki lub przygotowania do kolejnego etapu ćwiczeń. Można też wykorzystać je do treningu podstawowego. 

Cele zabaw biegowych: 

  • wytworzenie atmosfery radości i zabawy,
  • dużo większe angażowanie się dzieci przy wykonywaniu ćwiczeń,
  • dostarczanie dzieciom emocji,
  • zaspokojenie potrzeby rywalizacji bez stresu, jaki towarzyszy im podczas zawodów;
  • uatrakcyjnienie lekcji,
  • przebywanie na świeżym powietrzu podczas zajęć na stadionie lub w terenie leśnym,
  • kształtowanie zwinności i podnoszenie poziomu reakcji na zachowania rywali,
  • współdziałanie w zespole,
  • podnoszenie sprawności ruchowej i wytrzymałości biegowej,
  • zachęcenie wszystkich dzieci do wzięcia aktywnego udziału w zajęciach,
  • integracja grupy,
  • rozwijanie i doskonalenie techniki biegowej. 

W terenie

Bardzo ciekawą formą poprowadzenia lekcji wychowania fizycznego są zajęcia na powietrzu. Jeśli tylko pogoda sprzyja, to powinno się takie ćwiczenia prowadzić jak najczęściej. Przebywanie na dworze jest bardzo ważne dla organizmu młodego człowieka. Poza tym przyroda daje wiele możliwości do przeprowadzenia różnorodnych ćwiczeń. Naturalne przeszkody i ukształtowanie terenu jeszcze bardziej uatrakcyjnią lekcję wychowania fizycznego. Takie zajęcia można przeprowadzić w parkach oraz na leśnych ścieżkach. Ważne jest jednak, aby podłoże było odpowiednie do przeprowadzenia zajęć biegowych. Należy wcześniej sprawdzić, czy nadaje się do tego, a na miejscu przeprowadzić pogadankę z uczniami na temat bezpiecznego wykonywania wszystkich ćwiczeń. 

Walory zabaw biegowych w terenie:

  • przebywanie na świeżym powietrzu,
  • bezpośredni kontakt dziecka z przyrodą,
  • wykonanie ćwiczeń, których nie można przeprowadzić w pomieszczeniu zamkniętym, czy też na bieżni boiska (np. bieg po terenie pagórkowatym, wbieganie na szczyt górki),
  • rozwijanie zamiłowania do przyrody,
  • większa, niż w pomieszczeniach zamkniętych, intensywność ćwiczeń,
  • wykorzystanie naturalnych przeszkód, takich jak przewrócony pień drzewa, duży głaz, niewielki parów, pagórkowata trasa, drzewa, ławka parkowa itp.,
  • hartowanie organizmu,
  • możliwość przeprowadzenia różnorodnych zajęć ze względu na brak ograniczeń obszarowych oraz ukształtowanie terenu,
  • uświadamianie dzieciom potrzeby przebywania na świeżym powietrzu,
  • poprawa samopoczucia psychicznego,
  • wzrost wytrzymałości i wydolności organizmu,
  • promowanie wychowania ekologicznego. 

Zabawy biegowe w terenie

Zawsze przed przystąpieniem do treningu właściwego należy przeprowadzić rozgrzewkę. Jest to bardzo ważna część lekcji w terenie ze względu na przygotowanie stawów do niestabilnego podłoża oraz właściwego rozgrzania mięśni. Można ją zacząć już od momentu opuszczenia murów szkoły. Na miejsce przeprowadzenia lekcji uczniowie wraz z nauczycielem docierają w truchcie. Następnie wykonują rozgrzewkę podzieloną na dwie części, która trwa ok. 5 minut.

Rozgrzewka statyczna (przeprowadzana w pozycji stojącej w miejscu): 

  • krążenie uniesioną stopą nad podłożem, raz jedną, raz drugą nogą,
  • krążenie w stawach kolanowych,
  • krążenie w stawach biodrowych,
  • skłony i skrętoskłony.

Rozgrzewka dynamiczna (przeprowadzana w truchcie): 

  • krążenie ramion oburącz oraz na przemian do przodu i do tyłu,
  • po kolei skip A, B, C,
  • wieloskoki,
  • przeplatanka piłkarska,
  • marsz defiladowy z unoszeniem wyprostowanej nogi,
  • skłon i wykrok w marszu.

Teraz możemy przystąpić do treningu właściwego, czyli zabaw biegowych. Poniżej kilka takich przykładów, które można wykorzystać podczas jednej godziny lekcyjnej, jak też zastosować na kilku zajęciach, co wydaje się najlepszym rozwiązaniem. Dzięki temu dzieci za każdym razem będą wykonywały coś nowego. Takie uatrakcyjnienie zajęć wychowania fizycznego zapewni dobrą zabawę, ale też wzbogaci ich wyszkolenie. 

Fartlek

Podczas tego ćwiczenia cała grupa porusza się leśną lub parkową ścieżką. Wszyscy biegną w swobodnym, spokojnym i konwersacyjnym tempie. Nauczyciel wyznacza jednego ucznia, który ma za zadanie w pewnym momencie (dowolnie wybranym przez siebie) obrać jakiś cel. Należy wcześniej ustalić, że ma być on oddalony od całej biegnącej grupy najwyżej o 20–30 metrów. To może być duże drzewo, most, kępa krzaków, rozwidlenie dróg, wielki głaz leżący przy ścieżce itp. Uczeń daje hasło np.: „do mostu” i teraz zwiększa tempo, a inni muszą je wytrzymać. Po dotarciu do wyznaczonego celu znów wszyscy przechodzą w trucht tak, żeby odpocząć i uregulować oddech. Następnie zostaje wyznaczony kolejny uczeń do określenia kolejnego celu i przyspieszenia na swój znak. Należy pamiętać, żeby poziom wybiegania wyznaczanych uczniów był inny. Chodzi o to, żeby nie zmęczyć się zbyt mocno już na początku zajęć. Cała klasa powinna móc wykonać to ćwiczenie. Innym wariantem tej zabawy biegowej jest zasada, że to nauczyciel sam wyznacza cel, do którego należy dobiec w szybszym tempie. Fartlek kształtuje wytrzymałość oraz wydolność biegową. 

Slalom

Ważną rolę w treningu odgrywa rywalizacja. Wtedy dzieci skupiają się bardziej, mocniej przykładają do wykonywanych ćwiczeń i chętniej do nich przystępują. W tej zabawie dzielimy klasę na kilka grup, np. po 5 osób. Następnie wyznaczamy dla każdej z nich odcinek do przebiegnięcia między drzewami – muszą wykonać slalom. Długość dystansu do pokonania zależy od tego, co chcemy osiągnąć na treningu, czyli czy ćwiczymy szybkość i zwrotność, czy też w...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników w ramach Otwartego Dostępu.

Załóż konto lub zaloguj się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy