Zadania dodatkowe – skuteczny wypełniacz nieaktywnych przerw

Edukacja prozdrowotna

Od wielu lat wśród dzieci i młodzieży obserwuje się stopniowe obniżanie poziomu sprawności fizycznej, będące konsekwencją ograniczonej aktywności ruchowej. O ile aktywność pozaszkolna najmłodszych uzależniona jest w dużym stopniu od świadomości i odpowiednich działań podejmowanych w tym zakresie przez rodziców, to jej realizacja w ramach obowiązku szkolnego dotyczy czynnego uczestnictwa w lekcjach wychowania fizycznego (czasem również w dodatkowych zajęciach sportowych szkolnych i pozaszkolnych). Celem tego praktycznego przedmiotu jest przede wszystkim dbałość o wszechstronny rozwój fizyczny młodego pokolenia oraz „zaopatrzenie” uczniów w szereg umiejętności ruchowych, pozwalających w przyszłości zachować zdrowie i sprawność. 

Podczas wielu lat edukacji nauczyciele wychowania fizycznego starają się systematycznie uświadamiać uczniom, że ruch powinien towarzyszyć człowiekowi na każdym etapie jego życia. Przygotowanie dziecka do uczestnictwa w szeroko pojętej kulturze fizycznej stanowi dla wychowawcy sportowego niezwykle trudne i odpowiedzialne zadanie. Jest ono możliwe dzięki poznaniu przez uczniów jak największej różnorodności form ruchu i dyscyplin, które są realizowane zgodnie z podstawą programową. Aby osiągnąć korzystny efekt edukacyjno-sprawnościowy, należy w pełni i maksymalnie ruchowo wykorzystać czas przeznaczony na każdą jednostkę lekcyjną. Zastosowanie odpowiednich (zgodnych z tematyką, dostosowanych do możliwości uczniów) form i metod pozwoli zintensyfikować zajęcia. Istotne znaczenie ma właściwa – przemyślana i sprawnie przeprowadzona – organizacja lekcji, która dla wielu nauczycieli stanowi problem. Obejmuje ona szereg czynności przyczyniających się zarówno do zwiększenia intensywności wysiłku – przy wykorzystaniu wszystkich możliwych środków – jak i jej niekorzystnego obniżenia, z dużą ilością niepotrzebnych przerw. 

Zastosowanie odpowiedniego tempa ćwiczeń, czasu ich trwania oraz właściwy dobór środków pozwala uzyskać wysokie efekty w zakresie intensywności lekcji. I przeciwnie – zaplanowanie nieodpowiednich do tematyki i umiejętności ćwiczących metod czy form może spowodować „przestoje”, które znacząco obniżają krzywą natężenia, ale też powodują znużenie, zniechęcenie, a nawet pogarszają dyscyplinę wśród zniechęconych uczniów. 

Do działań nauczyciela (wg S. Szczepańskiego) pozwalających utrzymać aktywność ruchową ćwiczących osób przez dłuższy czas należą:

POLECAMY

  • punktualne rozpoczynanie i zakończenie lekcji,
  • wcześniejsze przygotowanie pomocy dydaktycznych
  • do lekcji i umieszczenie ich w pobliżu miejsca ćwiczeń, 
  • ograniczenie do minimum czasu trwania zbiórek i innych czynności organizacy...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy