Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja prozdrowotna

7 września 2021

NR 50 (Wrzesień 2021)

Zdrowe słodycze – maksimum słodkości przy minimum umiejętności

0 53

„Pan Cukier” jest wszędzie. To niestety smutny wniosek, ale znalezienie produktów bez cukru staje się coraz trudniejsze. Po dość oczywistych produktach, jak słodycze czy napoje gazowane, cukier na dobre rozgościł się w ketchupach, musztardach, sokach, dżemach, jogurtach, płatkach śniadaniowych i wszelkiego typu przekąskach.

Często mamy przeświadczenie, że jeśli jemy gorzką czekoladę, nie słodzimy kawy czy herbaty (lub słodzimy ją miodem), na drugie śniadanie zjadamy zdrowe batoniki musli, to całodziennie spożycie cukru nie jest wcale takie wysokie. Nic bardziej mylnego. 

Takie rozwiązanie, na pozór dobre, po głębszej analizie pozwoli nam dostrzec, że „teoretycznie” zdrowy batonik lub kilka „pełnoziarnistych ciastek” to niezła porcja cukru, czekolada, nawet ta gorzka, to kolejna porcja cukru, do tego 2–3 herbaty z miodem oraz porcja suszonych (przecież zdrowych) owoców i… sumarycznie wychodzi już dość sporo, a przecież dodaliśmy jeszcze porcję cukru pochodzącego ze świeżych owoców (ta akurat – najmniej szkodliwa).

POLECAMY

Naturalne zamienniki cukru białego – godne uwagi

  • Nierafinowany cukier (nie mylić z cukrem brązowym). Nie podlega on procesowi rafinacji, może zawierać cenne minerały, jak żelazo, wapń, magnez. Warto wybrać ten z uprawy ekologicznej, a dość wysoka cena może poniekąd być zaletą, gdyż używamy go mniej.
  • Miód. Kluczową sprawą jest omijanie produktów z napisem „miód sztuczny”, a kupowanie miodu od lokalnych rolników, każdorazowo sprawdzając, czy miód pochodzi z Polski. O prawdziwości miodu świadczy również proces krystalizacji. Miód można wykorzystywać do słodzenia napojów (temperatura ciepłego napoju maks. 40–50oC, inaczej miód straci swoje właściwości).
  • Syrop z agawy. Rozpuszcza się lepiej niż miód, dobrze nadaje się do wypieków, omletów, owsianki; Konsystencja i barwa podobna do miodu. 
  • Stewia. Uchodzi za najsłodszą roślinę na świecie, jest niskokaloryczna, możliwa do stosowania w wysokich i niskich temperaturach. 
  • Ksylitol – cukier brzozowy. Ma mniej kalorii niż cukier, w niewielkich ilościach jest nieszkodliwy dla organizmu, nie powoduje próchnicy zębów.
  • Syrop klonowy. Jest pozyskiwany z kory klonu, używany głównie do placków i naleśników. 

Znamy już zamienniki cukru białego, który staramy się ograniczać. Jak mimo wszystko nie zabierać sobie chwil przyjemności? 

Z racji obecności cukru, o czym wspominałem na początku, należy zaprzestać lub mocno ograniczyć kupowanie sklepowych słodyczy. Co dalej? 

  1. Miksuj na potęgę. Korzystaj z sezonowych owoców, dodaj do nich kefir/jogurt i dodaj zdrowszą wersję słodzidła, na przykład miód i gotowe! Jeśli chcesz jeszcze bardziej wzbogacić swój koktajl, dodaj nasiona lub orzechy i dobrze zblenduj. 
     
  2. Odkryj pełne ziarna. Od tej pory spróbuj wykorzystywać swoje ulubione przepisy na placki czy naleśniki z wykorzystaniem mąk z pełnego ziarna, zacznij od dodania chociażby ¼ mąki pełnoziarnistej, orkiszowej lub zmielonych płatków owsianych. 
     
  3. Granoli moc. Nie masz pomysłu na szybkie śniadanie? P...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy