Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja prozdrowotna

10 marca 2021

NR 47 (Marzec 2021)

Zdrowsze życie - zdrowsza dieta, czyli jakie mamy alternatywy oraz jak ograniczyć cukier w diecie

57

Czy cukier jest wszędzie?

Zanim zapoznasz się z artykułem, sprawdź na przykładzie kilku produktów codziennego użycia, czy ich w składzie znajduje się cukier.

Sprawdź takie produkty, jak :

POLECAMY

  • musztarda,
  • ketchup,
  • płatki śniadaniowe,
  • dowolna słodka przekąska.

Wszyscy mamy świadomość, że cukier jest szkodliwy. Nie chodzi jednak o to, żeby z niego całkowicie rezygnować, ale nauczyć się radzić sobie z minimalną jego ilością, pogłębić świadomość, jakie niebezpieczeństwa niesie nadmierne jego spożycie.

Alternatywy dla cukru

Miód – właściwości zdrowotne miodu są bardzo liczne, wśród najważniejszych warto wymienić:

  • szybsze gojenie się ran,
  • obniżenie ciśnienia,
  • wspomaganie odporności organizmu,
  • działa jak naturalny antybiotyk.

Zdecydowanie odrzucić należy miód sztuczny, który z prawdziwym miodem nie ma nic wspólnego. Poszczególne miody różnią się między sobą. Poza walorami smakowymi, kluczową sprawą będzie pochodzenie miodu. Miody należy wybierać ze sprawdzonych pasiek, miód powinien pochodzić z Polski, najlepiej z małej pasieki. Stanowi skuteczną i bardziej zdrową alternatywę dla cukru używanego do wypieków, słodzenia napojów. W przypadku napojów temperatura nie powinna przekraczać 40–500, gdyż w wyższej temperaturze miód traci swoje właściwości.

Erytrol – dziesięciokrotnie mniej kaloryczny niż cukier, nieco mniej słodki, może być doskonałym zamiennikiem przy wypiekach. Warto go wykorzystać do przygotowania niskokalorycznych deserów czy koktajli. Warto wspomnieć, że – ze względu na słodki smak – może być skuteczny w walce z próchnicą. Działa antyoksydacyjnie.

Ksylitol – również mniej kaloryczny od białego cukru. Zawartość kalorii w cukrze brzozowym (ksylitolu) jest o 40% niższa niż w klasycznym białym cukrze. Skutecznie zmniejsza łaknienie na słodycze. Zwiększa skuteczność przyswajania wapnia, wspomaga równowagę kwasowo-zasadową organizmu.

Syrop klonowy – podobnie jak miód działa antybakteryjnie. Bogaty w sole mineralne i witaminy, mniej kaloryczny niż cukier. Z powodzeniem sprawdza się jako polewa do omletów, naleśników czy placuszków.

Syrop daktylowy – choć wysokokaloryczny, to jego spożycie niesie ze sobą sporo korzyści:

  • wpływa na ochronę układu sercowo-naczyniowego,
  • posiada właściwości antybakteryjne,
  • działa wzmacniająco na układ odpornościowy,
  • powoduje spowolnienie procesów starzenia się organizmu,
  • wpływa pozytywnie na układ nerwowy,
  • bogactwo składników mineralnych i witamin.

Zamienniki, pomimo że nadal słodkie, różnią się tym od zwykłego białego cukru, że każdy z nich niesie ze sobą sporo pozytywnych właściwości, które dobrze wpływają na nasz organizm. Nawet jeśli będziemy spożywać zamienniki, nie możemy pozwolić na to, aby spożycie cukrów prostych rosło. Wg zaleceń WHO cukier dodany (nie występujący naturalnie – tak, jak w owocach czy warzywach) powinien stanowić maksymalnie 10% całości naszej diety. Kiedy zamienniki na dobre zagoszczą w naszej kuchni, istnieje ryzyko, że kolejne ciastka z dodatkiem miodu czy naleśniki z syropem klonowym cały czas będą postrzegane przez nas jako zdrowsze.

Jak skutecznie ograniczyć cukier w swojej diecie?

Wprowadź tłuszcze – TAK TŁUSZCZE! Pierwszym skutecznym krokiem będzie wdrożenie do codziennej diety dobrych tłuszczy. Tłuszcze dają poczucie sytości. Wprowadzając do diety orzechy, czy ser od razu zauważysz zmniejszony apetyt, a chęć na podjadanie pojawi się rzadziej. Warto pamiętać, że spożyty w większych ilościach cukier (ponad nasze zapotrzebowanie) zamienia się w tłuszcz, a tyjemy od nad-
miaru kalorii, a nie od konkretnych produktów czy grup produktów. Obserwuj swój organizm, jak zachow...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy