Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

27 listopada 2018

NR 34 (Listopad 2018)

15 pomysłów na gry i zabawy w wodzie

0 329

Pływanie w basenie, choć bardzo zdrowe, na dłuższą metę jest trochę nudne. Zazwyczaj robimy to w pojedynkę i jest to sport raczej dla indywidualistów. Jeśli chcemy wspólnie spędzić czas, przydadzą nam się jakieś pomysły na grupowe zabawy. Czasami wystarczy mieć tylko piłkę, aby urozmaicić sobie pobyt w wodzie.

Zajęcia na basenie nie muszą ograniczać się tylko do nauki i doskonalenia pływania. Warto podczas zajęć na basenie wykorzystywać różnorodne gry i zabawy, które pozwolą lepiej oswoić się z wodą, wspomogą naukę pływania. Od tego, czy dziecko umie pływać, czy nie, czy pływa dobrze, czy dopiero jest na początku swojej pływackiej drogi, zależy wybór odpowiedniej gry lub zabawy.

Gry i zabawy w wodzie do pasa

Kto dłużej
Liczba uczestników: dowolna, najlepiej parzysta.
Przybory: piłki.
Przebieg gry: uczestnicy stoją w wodzie do pasa i tworzą dwa koła. Zadaniem każdej drużyny jest odbijanie piłki jak najdłużej, aby nie spadła do wody. Jeśli zespołowi piłka spadnie do wody, zespół przeciwny otrzymuje punkt. Wygrywa zespół, który zgromadzi większą liczbę punktów. Dla utrudnienia można wprowadzić do gry dwie piłki w każdej drużynie.

Bądź sprytny
Liczba uczestników: dowolna.
Przybory: piłki.
Przebieg zabawy: wszyscy uczestnicy zabawy tworzą koło, wewnątrz którego znajduje się wyznaczony przez prowadzącego jeden z uczestników zabawy, którego zadaniem jest przechwycenie podawanej piłki. Gdy jej dotknie, następuje zmiana ról. Osoba, która się do tego „przyczyniła”, zmienia środkowego. 

Koło młyńskie
Liczba uczestników: dowolna.
Przybory: sznurek z przymocowanym na końcu ringo.
Przebieg zabawy: uczestnicy ustawiają się w kole w wodzie do pasa. Jeden z uczestników zabawy jest „młynarzem”, staje w środku koła i rozkręca „koło młyńskie”. Aby uchronić się przed „kołem młyńskim”, pozostali uczestnicy zabawy muszą schować się pod wodę. Uczestnik dotknięty kołem młyńskim” zamienia się miejscami z „młynarzem”. Wygrywają uczestnicy, którzy nie zostali trafieni przez „koło młyńskie”.

Piraci i żeglarze
Liczba uczestników: dowolna.
Przybory: piłka.
Przebieg gry: uczestnicy zostają podzieleni na dwa zespoły. Jeden tworzy koło – to „piraci” – i otrzymuje piłkę, drugi zespół to „żeglarze”, którzy ustawiają się wewnątrz tego koła. Na sygnał prowadzącego „piraci” starają się zatopić „żeglarzy” poprzez trafienie ich piłką. „Żeglarze”, aby uchronić się przed zatopieniem, chowają się pod wodę lub starają się przechwycić piłkę. W momencie, gdy zespół przechwyci piłkę, następuje zamiana ról. Wygrywa zespół, który odnotował więcej trafień.

Rekin i sardynki
Liczba uczestników: dowolna.
Przybory: zbędne. 
Przebieg gry: wszyscy uczestnicy zabawy – „sardynki” – ustawiają się w szeregu. Wyznaczony przez prowadzącego, jeden uczestnik z grupy jest „rekinem” i zajmuje miejsce w odległości określonej przez prowadzącego za „sardynkami”. Na sygnał prowadzącego „rekin” goni „sardynki”. Złapane „sardynki” stają się „rekinami”. Wygrywa „sardynka”, która została złapana jako ostatnia.

Gry i zabawy w głębszej wodzie

5 podań
Liczba uczestników: dowolna, dwa równoliczne zespoły.
Sprzęt: piłka, makarony dla każdego uczestnika.
Przebieg gry: uczestnicy podzieleni są na dwa zespoły. Zawodnicy utrzymują się na wodzie, mając między nogami makaron. Jeden z zespołów posiada piłkę. Zadaniem tego zespołu jest wykonanie między sobą pięciu podań, za co otrzymują jeden punkt. Drużyna przeciwna stara się przechwycić piłkę. Po zdobyciu punktu piłka przekazywana jest drużynie przeciwnej. Nie wolno wyrywać ani wybijać piłki z rąk przeciwnika. 

Ringo wodne
Liczba uczestników: dowolna, dwa równoliczne zespoły.
Sprzęt: ringo, makarony dla każdego uczestnika.
Przebieg gry: uczestnicy tworzą dwa zespoły. Zawodnicy utrzymują się na wodzie, mając między nogami makaron. Teren do gry dzielimy na dwa równe pola linką lub siatką. Zawodnicy przerzucają nad linką lub siatką ringo. Celem gry jest spowodowanie upadku kółka na boisko przeciwnika i zdobycie punktu.

Sztafeta
Liczba uczestników: dowolna, parzysta.
Przybory: zbędne. 
Przebieg zabawy: prowadzący dzieli ćwiczących na dwa zespoły. Połowa członków drużyny znajduje się po jednej stronie toru, druga połowa – po drugiej. Na sygnał startuje pierwszy z drużyny, przepływa długość basenu; kolejny zawodnik startuje w momencie, gdy zostanie dotknięty ręką przez zawodnika, który ukończył właśnie dystans. Wygrywa zespół, którego zawodnicy pierwsi pokonają cały dystans.

Pościg makaronowego węża
Liczba uczestników: dowolna, parzysta.
Przybory i przyrządy: makarony dla każdego ćwiczącego.
Przebieg zabawy: prowadzący dzieli uczestników na dwa zespoły. Ćwiczący w zespołach ustawiają się jeden za drugim. Każdy z nich siedzi na makaronie jak na „koniku” i trzym...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy