Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

19 marca 2019

NR 36 (Marzec 2019)

Kreatywne zajęcia, czyli gry i zabawy z wykorzystaniem pachołków treningowych

0 99

Proste pomoce do zajęć do podstawa. Pachołki treningowe, zwane też talerzykami, stanowią nieodłączny element treningu piłkarskiego i to tam zdecydowanie mają największe zastosowanie. Z powodzeniem jednak można je zastosować w grach i zabawach podczas zajęć z wychowania fizycznego. Wszechstronność wykorzystania i kolorystyka powoduje, że stanowią ciekawy element zajęć ruchowych.

Prawidłowe wykorzystanie pachołków pozwala na optymalne zagospodarowanie czasem i zmniejszenie tzw. „czasu martwego” podczas lekcji. Wykorzystać pachołki warto również w czynnościach organizacyjnych (zbiórki, ustawienia). Poniższy zestaw gier i zabaw to skuteczne oraz sprawdzone rozwiązania pokazujące, jak optymalnie wykorzystać ten przyrząd sportowy, fundując jednocześnie sporo radości naszym uczniom.

Propozycje zabaw

Zatrzymaj się przy pachołku

Nauczyciel rozkłada w dowolny sposób pachołki na powierzchni sali, dzieci biegają swobodnie, na sygnał nauczyciela muszą jak najszybciej znaleźć się przy pachołku ( 1 uczeń – 1 pachołek).

 


Modyfikacje: 

  • mniejsza liczba pachołków (jeśli 2–3 uczniów nie znajdzie pachołka, wówczas wykonują zadanie), 
  • znikające pachołki (z każdą kolejną rundą nauczyciel zabiera 1–2 pachołki, aż do wyłonienia zwycięzców),
  • nauczyciel trzyma w rękach pachołki i można zatrzymać się tylko przy kolorach pokazanych przez nauczyciela.

Kompetencje kluczowe:
Po zatrzymaniu się przy kapslu, wypowiadam jego kolor w języku angielskim.

Kolorowa zbiórka
Na początku lekcji uczniowie otrzymują od nauczyciela pachołki, biegają z nimi, na sygnał muszą zebrać się wszyscy razem posiadający ten sam kolor pachołka.

Modyfikacje: 

  • uczniowie mają możliwość wymiany kolorów między sobą, zbiórka liczbowa, np. 3 lub 4 każdy w innym kolorze.

Kompetencje kluczowe: 
Wyłanianie liderów (zauważamy uczniów, którzy wykazują się dobrą komunikacją), w zbiórce liczbowej nauczyciel może podawać cyfry w języku angielskim.

Parking Złomek i Zig Zag

Kiedy nauczyciel wyposaży wszystkich uczniów w pachołki, dla każdego z uczniów staje się on kierownicą. Nauczyciel wyznacza dla każdego z kolorów odpowiednie miejsce (parking), przy którym należy zaparkować swoje auto. 
Np. żółte pachołki – drabinki. Czerwone – pod koszem, zielone – na białej linii. 
 



Modyfikacje: 

  • uczniowie wymieniają się
  • pachołkami,
  • nauczyciel określa sposób poruszania się dla konkretnego koloru (żółty – podskoki, zielony – skip a, czerwony – skip c),
  • nauczyciel określa sposób ustawienia się dla konkretnego koloru (żółty kolor – siad skrzyżny, czerwony – na baczność, zielony – przysiad podparty).

Kompetencje kluczowe: 
Uczniowie przy wymianie podają kolor pachołka osoby, z którą się wymieniają, w różnych językach. 

Kolorowe Trio

Uczniowie dobrani w trójki – każdy z nich posiada inny kolor pachołków. Rozkładają pachołki w u...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy