Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

19 marca 2019

NR 36 (Marzec 2019)

Kreatywne zajęcia, czyli gry i zabawy z wykorzystaniem pachołków treningowych

722

Proste pomoce do zajęć do podstawa. Pachołki treningowe, zwane też talerzykami, stanowią nieodłączny element treningu piłkarskiego i to tam zdecydowanie mają największe zastosowanie. Z powodzeniem jednak można je zastosować w grach i zabawach podczas zajęć z wychowania fizycznego. Wszechstronność wykorzystania i kolorystyka powoduje, że stanowią ciekawy element zajęć ruchowych.

Prawidłowe wykorzystanie pachołków pozwala na optymalne zagospodarowanie czasem i zmniejszenie tzw. „czasu martwego” podczas lekcji. Wykorzystać pachołki warto również w czynnościach organizacyjnych (zbiórki, ustawienia). Poniższy zestaw gier i zabaw to skuteczne oraz sprawdzone rozwiązania pokazujące, jak optymalnie wykorzystać ten przyrząd sportowy, fundując jednocześnie sporo radości naszym uczniom.

POLECAMY

Propozycje zabaw

Zatrzymaj się przy pachołku

Nauczyciel rozkłada w dowolny sposób pachołki na powierzchni sali, dzieci biegają swobodnie, na sygnał nauczyciela muszą jak najszybciej znaleźć się przy pachołku ( 1 uczeń – 1 pachołek).

 


Modyfikacje: 

  • mniejsza liczba pachołków (jeśli 2–3 uczniów nie znajdzie pachołka, wówczas wykonują zadanie), 
  • znikające pachołki (z każdą kolejną rundą nauczyciel zabiera 1–2 pachołki, aż do wyłonienia zwycięzców),
  • nauczyciel trzyma w rękach pachołki i można zatrzymać się tylko przy kolorach pokazanych przez nauczyciela.

Kompetencje kluczowe:
Po zatrzymaniu się przy kapslu, wypowiadam jego kolor w języku angielskim.

Kolorowa zbiórka
Na początku lekcji uczniowie otrzymują od nauczyciela pachołki, biegają z nimi, na sygnał muszą zebrać się wszyscy razem posiadający ten sam kolor pachołka.

Modyfikacje: 

  • uczniowie mają możliwość wymiany kolorów między sobą, zbiórka liczbowa, np. 3 lub 4 każdy w innym kolorze.

Kompetencje kluczowe: 
Wyłanianie liderów (zauważamy uczniów, którzy wykazują się dobrą komunikacją), w zbiórce liczbowej nauczyciel może podawać cyfry w języku angielskim.

Parking Złomek i Zig Zag

Kiedy nauczyciel wyposaży wszystkich uczniów w pachołki, dla każdego z uczniów staje się on kierownicą. Nauczyciel wyznacza dla każdego z kolorów odpowiednie miejsce (parking), przy którym należy zaparkować swoje auto. 
Np. żółte pachołki – drabinki. Czerwone – pod koszem, zielone – na białej linii. 
 



Modyfikacje: 

  • uczniowie wymieniają się
  • pachołkami,
  • nauczyciel określa sposób poruszania się dla konkretnego koloru (żółty – podskoki, zielony – skip a, czerwony – skip c),
  • nauczyciel określa sposób ustawienia się dla konkretnego koloru (żółty kolor – siad skrzyżny, czerwony – na baczność, zielony – przysiad podparty).

Kompetencje kluczowe: 
Uczniowie przy wymianie podają kolor pachołka osoby, z którą się wymieniają, w różnych językach. 

Kolorowe Trio

Uczniowie dobrani w trójki – każdy z nich posiada inny kolor pachołków. Rozkładają pachołki w układzie trójkąta tak, aby odległość pomiędzy poszczególnymi pachołkami wynosiła około 1 metra. Każdy uczeń ma przyporządkowany swój kolor. Na sygnał nauczyciela (wypowiedziany lub pokazany pachołek) osoba z danym kolorem ma za zadanie jak najszybciej zmienić trójkę, czyli pobiec do innego wolnego (w tym kolorze) pachołka. Trójka zawodników, która jako ostatnia będzie kompletna, wykonuje zadanie ruchowe. 

 


Modyfikacje: 

  • nauczyciel wypowiada dwa kolory – porusza się osoba której kolor nie został wymieniony,
  • nauczyciel przydziela każdej trójce sprzęt dodatkowy (piłka tenisowa, szarfa, znacznik – należy pobiec wraz z przyborem),
  • na sygnał któregoś koloru, biegnie zawsze osoba po prawej stronie od zawodnika z danego koloru.

Kompetencje kluczowe: 

  • Kolory mogą oznaczać różne żywioły (czerwony – ogień, niebieski – woda, biały – powietrze).
  • Kolory mogą być wypowiadane w języku obcym.
  • Każdy kolor może oznaczać inny sposób pokonania drogi.

Zbierz właściwy kolor

Uczniowie ustawieni w 3 rzędach. Przed nimi są rozłożone pachołki w różnych kolorach. Nauczyciel daje sygnał do startu, podając jeden z kolorów. Zadaniem ucznia jest jak najszybsze pozbieranie pachołków i powrót do swojego rzędu. 
Uczniowie nie muszą zbierać pachołków, a jedynie ich dotknąć.
 




Projektanci

Dzielimy uczniów na 2–3 zespoły, w zależności od liczby posiadanych pachołków. Zadaniem każdej grupy jest ułożenie zadania ruchowego z wykorzystaniem wszystkich pachołków oraz określenie zadań ruchowych dla ustawionych pachołków, np. jeśli tor jest ułożony z 4 kolorów, każdy z nich może symbolizować inne zadanie ruchowe. 

 



Modyfikacje: 
Dana grupa dostaje zestaw ćwiczeń, które należy użyć w planowaniu (skok, przysiad, pompka) – jej zadaniem jest tak zaprojektować tor, aby te ćwiczenia odpowiadały poszczególnym pachołkom.


Saper
Dzielimy uczniów na kilka mniejszych grup, w zależności od tego, ile posiadamy pachołków na wyposażeniu. Dobrze jest, aby nauczyciel posiadał pachołki w różnych kolorach. Wśród każdej wybieramy jednego sapera. Jego zadaniem jest ułożyć pole minowe, po którym będą mieli przejść pozostali. Zadaniem uczniów jest dojść do sapera po wymyślonej przez niego ścieżce. Saper sygnalizuje głosem DOBRZE, kiedy uczeń wybrał właściwy pachołek i ŹLE, kiedy wybrał niewłaś...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy