Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

20 stycznia 2022

NR 53 (Styczeń 2022)

21 kreatywnych gier i zabaw z wykorzystaniem śniegu

0 607

Definicja zdrowia zamieszczona w programie „Zdrowie dla wszystkich” wyjaśnia, iż „zdrowie jest wartością, dzięki której jednostka czy grupa mogą z jednej strony realizować swoje aspiracje i potrzebę satysfakcji, a z drugiej strony radzić sobie ze środowiskiem” (Kuński, 2000). Podejmowana systematycznie aktywność fizyczna (ruchowa) w istotny sposób wpływa zatem na zachowanie, a także polepszanie (wzmacnianie) zdrowia człowieka.

Rozpowszechniona jest teza, że „walka i wysiłek fizyczny zmuszające organizm do wyładowania energii i w ogóle pewien poziom przeciwności są konieczne dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania ustroju”. Różnorodne motywacje do podejmowania aktywności fizycznej stanowią główny czynnik utrzymujący każdą komórkę przy życiu. Aktywność fizyczna, oprócz pozytywnego wpływu na rozwój ciała i wydolności fizycznej, zwiększa również zdolność do pracy umysłowej, a także wzmacnia układ nerwowy. Dzięki systematycznym ćwiczeniom i treningowi ludzki organizm lepiej znosi stany napięcia nerwowego oraz stres, a także przyczynia się to do szybszego ustąpienia złego samopoczucia i kompleksów (Osiński, 1996). Jest to szczególnie istotne w czasach, w których przyszło nam żyć. Pandemia nie nastraja optymistycznie – żyjemy w ciągłym stresie, martwimy się o zdrowie nasze i naszych bliskich. Aktywność ruchowa pozwala choć na chwile zapomnieć o wszelkich przeciwnościach.

Trening zdrowotny oddziałuje zatem pozytywnie na sferę zdrowia psychicznego. Pod wpływem wysiłku fizycznego wydzielają się w organizmie między innymi endorfiny i enkefaliny, które oprócz pozytywnego uzależniania od aktywności fizycznej, poprawiają w sposób naturalny samopoczucie, a także zwiększają tolerancję organizmu na stres. 

Wiktor Dega dostrzega, iż „ruch jako lek nie ma substancji ani opakowania, a substancją tego leku jest pomysł zrodzony z nauki i doświadczenia. Przekazanie go choremu wraz z osobowością i sercem czyni ten lek niezastąpionym” (Starosta, 1995). 

Podczas pandemii uczniowie polskich szkół znaleźli się w niezwykle trudnej sytuacji. Nauka zdalna i związana z tym wielogodzinna nauka przed monitorami komputerów i wymuszona pozycja siedząca niekorzystnie wpływają na funkcjonowanie organizmu człowieka.

Ruch i ćwiczenia fizyczne, stanowiące bodźce naturalne, wywierają wpływ na cały ustrój – na czynności wszystkich narządów. Profilaktyczne stosowanie ćwiczeń fizycznych nie dopuszcza do występowania większych zniekształceń i zapobiega pojawieniu się bólów kręgosłupa wywołanych przedwczesnym powstawaniem zmian zwyrodnieniowych. 

Zadaniem profilaktyki jest zatem kształtowanie umiejętności i nawyku dbania o właściwą postawę ciała dzięki regularnie podejmowanej aktywności ruchowej. Jest to bardzo ważne, ponieważ liczba osób cierpiących na bóle kręgosłupa wzrasta w bardzo szybkim tempie, a także dość szybko obniża się wiek pow-
stawania dolegliwości bólowych ze strony kręgosłupa.

W aspekcie chorób cywilizacyjnych najkorzystniejsze efekty zdrowotne przypisuje się aktywności fizycznej o charakterze wytrzymałościowym z elementami grawitacyjnymi. Wysiłek fizyczny o charakterze wytrzymałościowym jest istotny w profilaktyce choroby niedokrwiennej serca [...]. Aktywność fizyczna o charakterze aerobowym modyfikuje profil lipidowy – dochodzi do podwyższenia frakcji HDL cholesterolu, obniżenia zaś frakcji LDL cholesterolu oraz obniżenia stężenia trójglicerydów. Ponadto efekty aktywności fizycznej o charakterze wytrzymałościowym prowadzą do usprawnienia systemu immunologicznego (Lwow, Milewicz, 2004).
Poprawa kondycji dzieci i młodzieży oraz upowszechnianie aktywności fizycznej to jedno z priorytetowych zadań stawianych przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. 

Zdaniem szefa resortu kultury i sportu wyzwaniem współczesnego świata w czasie pandemii jest ożywienie młodego pokolenia oraz walka ze skutkami sedenteryjnego trybu życia (bierności ruchowej), takimi jak np. otyłość dzieci i młodzieży czy depresja.

Troska o kondycję fizyczną powinna być dla młodych ludzi czymś naturalnym. Należy uczynić wsz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy