Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

16 listopada 2021

NR 52 (Listopad 2021)

Bezkontaktowe zabawy dla kilkulatków korygujące wady stóp

0 396

Zasadniczym calem zajęć korygujących stopę płaską, koślawość stóp oraz koślawość kolan jest wszechstronne zaktywizowanie mięśni kończyn dolnych. Zadanie to wymaga monotonnego powtarzania aktywizowania wyselekcjonowanych grup mięśni. Wielokrotnie powtarzane niezmienne ćwiczenia mogą nużyć kilkuletnie dzieci, dlatego ćwiczenia korekcyjne fabularyzuje się, co pozwala na „ukrycie” przed dziećmi faktu wielokrotnego wykonywania niezbędnych ruchów.

Warto zadbać o to, by fabuły takich zabaw korekcyjnych pozwalały na „upieczenie dwóch pieczeni na jednym ogniu” – mogą i powinny one zawierać istotne dla uczniów informacje, które da się spożytkować w życiu codziennym.

Poniżej prezentujemy zabawy pozwalające korygować stopę płaską oraz koślawość stóp i kolan. Ich wspólną cechą jest także to, że ich uczestnicy mogą wykonywać ćwiczenia bez wchodzenia w bezpośredni kontakt z innymi uczniami. Fabuły opisanych zabaw pozwalają na przypomnienie wychowankom elementarnych zasad profilaktyki zdrowotnej, tak istotnej w okresie ciągłego zagrożenia epidemicznego COVID-19.
Uczestnicy zaprezentowanych zabaw będą ilustrowali ruchem: używanie termometru (na dwa sposoby), zobrazują wygląd wirusa stopami, będą poszukiwali skutecznych szczepionek, a także spróbują założyć rękawice ochronne oraz przyłbice. Nie braknie także motywów mycia rąk i dezynfekowania ciała. Podczas ćwiczeń jako przybory wykorzystamy: plastikowe butelki typu PET, gazety, pudełka tekturowe (lub płaty tektury), sznurki oraz woreczki gimnastyczne.

POLECAMY

„Termometr”

Cele:

  • w sferze umiejętności ruchowych: przeciwdziałanie płaskostopiu i koślawości stóp oraz kolan, rozwijanie ruchomości stawów stopy w zadaniu wymagającym dynamicznego dostosowywania się do wymogów stawianych przez przybory;
  • w sferze zdolności motorycznych: wzmacnianie mięśni glistowatych i międzykostnych poprzez podtrzymywanie przyboru stawiającego wysokie wymogi swym kształtem, aktywizowanie mięśni półścięgnistego i półbłoniastego, wzmocnienie mięśnia smukłego oraz rozciąganie pasma biodrowo-piszczelowego i mięśnia dwugłowego uda w trakcie unoszenia przyboru, kształtowanie zdolności dostosowywania się do zmiennych warunków i sytuacji;
  • w sferze dydaktycznej: unaocznienie dziecku bogactwa aktywności ruchowej stopy;
  • w sferze wychowawczej: budzenie przeświadczenia ucznia o wysokiej sprawności własnej, co może prowadzić go do poczucia dumy z powodu wysokich umiejętności.

Fabuła/narracja: Dawniej stosowano termometry, które po każdym zmierzeniu temperatury należało wstrząsnąć. Przekonajmy się, czy potrafiłbyś ich używać. Czy zdołałbyś zrobić to samymi stopami? Sprawdźmy t...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy