Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

21 stycznia 2019

NR 35 (Styczeń 2019)

Dodgeball, czyli inny wymiar zbijaka

0 260

Grę w zbijaka kojarzy każdy nauczyciel wychowania fizycznego. Dzieci, szczególnie na etapie edukacji wczesnoszkolnej, uwielbiają tę formę aktywności. Kreatywność nauczycieli nie ma tutaj końca, powstają coraz to nowe modyfikacje zbijaka czy gry w dwa ognie. Co się stanie, jeśli oprócz jednej standardowej piłki włączymy do gry kilka piłek?

Tutaj z pewnością przyjdzie nam na myśl gra Dodgeball okrzyknięta przez nauczycieli amerykańskim zbijakiem. Gra, która dopuszcza mnóstwo wariantów i modyfikacji, jest znana na całym świecie. Z reguły wykorzystuje się od 3 do 10 piłek, a wyjątki to przede wszystkim zbyt małe pole gry lub zbyt duża liczba zawodników. Większa liczba piłek zwiększa dynamikę i przyspiesza grę, ale może się też zdarzyć za dużo bloków (liczba zbyt wielu zawodników trzymających piłki). Zasady światowego Dodgeballu zakładają użycie 5 piłek, gdyż wówczas jedna z drużyn (posiadająca większą liczbę piłek) będzie pełniła rolę bardziej ofensywnej. W głównej mierze stosuje się piłki gumowe. Główną zaletą takich piłek jest przede wszystkim bezpieczeństwo uczestników. Jeśli chodzi o boisko do gry, tutaj mamy dość dużą swobodę. Miejscem do gry może być boisko do siatkówki, do koszykówki, czasem nawet do piłki nożnej, a w najtrudniejszych warunkach – plac do gry ze środkową linią. 

Scenariusz zajęć z wykorzystaniem gry Dodgeball na uproszczonych zasadach 

  • Temat: Amerykański zbijak, czyli Dodgeball
  • Umiejętności: uczeń potrafi współpracować w zespole.
  • Motoryczność: kształtowanie wytrzymałości organizmu.
  • Wiadomości: uczeń poznaje nowe gry.
  • Formy pracy: zabawowa, gra.
  • Sprzęt: piłki gumowe.
  • Liczba uczniów: 20

Uproszczone zasady gry w Dodgeball

  • W zależności od możliwości bazowych wyznacz pole o wielkości boiska do siatkówki/koszykówki. 
  • W przypadku dużej liczby graczy zadbaj o duże pole do gry.
  • Wyznacz strefę neutralną, gdzie będą rozłożone piłki (najlepiej gumowe).
  • Zaznacz linię ataku, czyli miejsce, do którego może podejść atakujący z piłką.
  • Wyznacz linię końcową.
  • Zadbaj o odpowiednią liczbę piłek i dostosuj ją do liczby ćwiczących (od 3 do 10).
  • Trafiony zawodnik schodzi za linię boczną.
  • Rzut w głowę skutkuje usunięciem zawodnika rzucającego, a nie trafionego w głowę.
  • Jeżeli piłka odbije się od zawodnika i zostanie złapana (bezpośrednio) w powietrzu przez innego zawodnika z drużyny, nie skutkuje to zbiciem i zejściem z boiska. 
  • Wyznacz kapitanów (w zależności od liczebności zespołów i liczby piłek), którzy wystartują jako pierwsi do neutralnej strefy przy rozpoczęciu gry. 
  • Jasno określ zasady zbijania (rzut jednorącz, 
  • rzuty oburącz, rzut hakiem itp.).
  • Wprowadzaj nieparzystą liczbę piłek, wówczas jeden z zespołów będzie musiał grać bardziej ofensywnie.
  • Aby uniknąć blokad w trakcie gry (czekania z piłką na rzut innego zawodnika), możesz wprowadzić limit czasowy na oddanie rzutu, np. 5 sekund.
  • Zawodnik, który ma piłkę w rękach może/nie może zostać zbity – ustal na początku gry.
  • W przypadku licznej grupy i dużej liczby piłek, wprowadź sędziów (mogą nimi zostać uczniowie niećwiczący), dzięki temu unikniesz blokad w trakcie gry.
  • Modyfikuj grę pod swoje potrzeby (wielkość pola).
  • Zadbaj o odpowiednie piłki (gumowe lub gąbczaste).
  • Można również wprowadzić zasadę, że piłka złapana bezpośrednio (na co najmniej 2 sekundy) eliminuje rzucającego.
  • Stwórz międzyklasowe mecze Dodgeballa.
  • Baw się dobrze! 
     
  • ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy