Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

21 stycznia 2019

NR 35 (Styczeń 2019)

Dodgeball, czyli inny wymiar zbijaka

524

Grę w zbijaka kojarzy każdy nauczyciel wychowania fizycznego. Dzieci, szczególnie na etapie edukacji wczesnoszkolnej, uwielbiają tę formę aktywności. Kreatywność nauczycieli nie ma tutaj końca, powstają coraz to nowe modyfikacje zbijaka czy gry w dwa ognie. Co się stanie, jeśli oprócz jednej standardowej piłki włączymy do gry kilka piłek?

Tutaj z pewnością przyjdzie nam na myśl gra Dodgeball okrzyknięta przez nauczycieli amerykańskim zbijakiem. Gra, która dopuszcza mnóstwo wariantów i modyfikacji, jest znana na całym świecie. Z reguły wykorzystuje się od 3 do 10 piłek, a wyjątki to przede wszystkim zbyt małe pole gry lub zbyt duża liczba zawodników. Większa liczba piłek zwiększa dynamikę i przyspiesza grę, ale może się też zdarzyć za dużo bloków (liczba zbyt wielu zawodników trzymających piłki). Zasady światowego Dodgeballu zakładają użycie 5 piłek, gdyż wówczas jedna z drużyn (posiadająca większą liczbę piłek) będzie pełniła rolę bardziej ofensywnej. W głównej mierze stosuje się piłki gumowe. Główną zaletą takich piłek jest przede wszystkim bezpieczeństwo uczestników. Jeśli chodzi o boisko do gry, tutaj mamy dość dużą swobodę. Miejscem do gry może być boisko do siatkówki, do koszykówki, czasem nawet do piłki nożnej, a w najtrudniejszych warunkach – plac do gry ze środkową linią. 

POLECAMY

Scenariusz zajęć z wykorzystaniem gry Dodgeball na uproszczonych zasadach 

  • Temat: Amerykański zbijak, czyli Dodgeball
  • Umiejętności: uczeń potrafi współpracować w zespole.
  • Motoryczność: kształtowanie wytrzymałości organizmu.
  • Wiadomości: uczeń poznaje nowe gry.
  • Formy pracy: zabawowa, gra.
  • Sprzęt: piłki gumowe.
  • Liczba uczniów: 20

Uproszczone zasady gry w Dodgeball

  • W zależności od możliwości bazowych wyznacz pole o wielkości boiska do siatkówki/koszykówki. 
  • W przypadku dużej liczby graczy zadbaj o duże pole do gry.
  • Wyznacz strefę neutralną, gdzie będą rozłożone piłki (najlepiej gumowe).
  • Zaznacz linię ataku, czyli miejsce, do którego może podejść atakujący z piłką.
  • Wyznacz linię końcową.
  • Zadbaj o odpowiednią liczbę piłek i dostosuj ją do liczby ćwiczących (od 3 do 10).
  • Trafiony zawodnik schodzi za linię boczną.
  • Rzut w głowę skutkuje usunięciem zawodnika rzucającego, a nie trafionego w głowę.
  • Jeżeli piłka odbije się od zawodnika i zostanie złapana (bezpośrednio) w powietrzu przez innego zawodnika z drużyny, nie skutkuje to zbiciem i zejściem z boiska. 
  • Wyznacz kapitanów (w zależności od liczebności zespołów i liczby piłek), którzy wystartują jako pierwsi do neutralnej strefy przy rozpoczęciu gry. 
  • Jasno określ zasady zbijania (rzut jednorącz, 
  • rzuty oburącz, rzut hakiem itp.).
  • Wprowadzaj nieparzystą liczbę piłek, wówczas jeden z zespołów będzie musiał grać bardziej ofensywnie.
  • Aby uniknąć blokad w trakcie gry (czekania z piłką na rzut innego zawodnika), możesz wprowadzić limit czasowy na oddanie rzutu, np. 5 sekund.
  • Zawodnik, który ma piłkę w rękach może/nie może zostać zbity – ustal na początku gry.
  • W przypadku licznej grupy i dużej liczby piłek, wprowadź sędziów (mogą nimi zostać uczniowie niećwiczący), dzięki temu unikniesz blokad w trakcie gry.
  • Modyfikuj grę pod swoje potrzeby (wielkość pola).
  • Zadbaj o odpowiednie piłki (gumowe lub gąbczaste).
  • Można również wprowadzić zasadę, że piłka złapana bezpośrednio (na co najmniej 2 sekundy) eliminuje rzucającego.
  • Stwórz międzyklasowe mecze Dodgeballa.
  • Baw się dobrze! 
     
LP TREŚĆ ZAJĘĆ CZAS/IL. POWT. UWAGI
1. Czynności organizacyjno-porządkowe 2 min Uczniowie ustawieni na obwodzie koła 
2.

Zabawa biegowa „Podwójny murarz”

5 min Spośród wszystkich uczniów nauczyciel wybiera dwóch murarzy, każdy z nich pilnuje jednego z przejść. Na sygnał nauczyciela uczniowie starają się przedostać przez oba przejścia. Złapana przez murarza osoba pełni rolę cegły, która krok po kroku zmniejsza możliwości przebiegania dla pozostałych zawodników. Zabawa kończy się, kiedy zostanie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy