Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

6 września 2021

NR 50 (Wrzesień 2021)

Gry i zabawy lekkoatletyczne kształtujące wytrzymałość

0 81

Wytrzymałość stanowi podstawową zdolność motoryczną ludzkiego organizmu. Jest ona wykorzystywana w większości dyscyplin sportowych. Typowym przykładem na rozwijanie wytrzymałości jest bieganie. Aby urozmaicić zajęcia, warto zastosować gry i zabawy ruchowe. Nie wymagają one specjalnych warunków i sprzętu. Najwygodniej organizuje się je na bieżni stadionu lekkoatletycznego lub w terenie.

Wytrzymałość stanowi podstawową zdolność motoryczną ludzkiego organizmu. Definiowana jest jako zdolność do wykonywania długotrwałych wysiłków fizycznych o określonej intensywności bez objawów wyczerpania. Zależy od sprawności układu krążenia, oddychania oraz termoregulacji. Dodatkowo wiąże się ściśle z cechami psychicznymi, takimi jak motywacja czy silna wola. Na ogół jest kojarzona z długotrwałym wysiłkiem. Kształtowanie wytrzymałości nie musi być jednak nudne i monotonne. Włączając do lekcji gry i zabawy, a także wykorzystując dostępny teren, możemy przeprowadzić zajęcia w atrakcyjny i ciekawy sposób. Gry i zabawy lekkoatletyczne kształtujące wytrzymałość są proste w realizacji i nie wymagają specjalistycznego sprzętu.

POLECAMY

Przykładowe gry i zabawy kształtujące wytrzymałość

Bieg za liderem 

Przybory: Zbędne.
Uczestnicy: Dowolna liczba.
Miejsce: Zabawę należy przeprowadzić w terenie otwartym, np. łąka, las, park.
Przebieg: Nauczyciel wyznacza ucznia, który staje się liderem. Lider biegnie jako pierwszy, grupa za nim. Prowadząc grupę, lider wykorzystuje ukształtowanie terenu oraz naturalne przeszkody do wykonywania ćwiczeń dodatkowych, np. podbieg, zbieg, przyspieszenie, skok nad przeszkodą, slalom między drzewami itp. 
Uwagi: Prowadzący powinien wyznaczać nowego lidera co 1–2 minuty.

Poruszanie się zmiennym stylem 

Przybory: Pachołki.
Uczestnicy: Dowolna liczba.
Miejsce: Bieżnia lekkoatletyczna.
Przebieg: Grupa ustawia się na linii startu. Co 100 metrów na bieżni ustawione są pachołki. Każdy 100-metrowy odcinek bieżni grupa musi pokonać w odpowiedni sposób: 

  • bieg z uderzaniem piętami o pośladki,
  • bieg z naprzemianstronnym krążeniem ramion,
  • bieg z wysokim unoszeniem kolan,
  • bieg o prostych nogach – „nożycowy”. 

Uwagi: Prowadzący kontroluje poprawność wykonywania poszczególnych elementów zabawy (schemat 1).
 

Schemat 1. Poruszanie się zmiennym stylem


Sztafeta pociągowa

Przybory:
Pachołki.
Uczestnicy: Dowolna liczba, parzysta.
Miejsce: Bieżnia lekkoatletyczna.
Przebieg: Grupę dzielimy na dwie drużyny o równej liczbie zawodników. Drużyny ustawiają się w dwóch rzędach na linii startu. Naprzeciwko nich w odległości 50 metrów ustawiamy pachołki, które są półmetkiem w wyścigu. Na sygnał prowadzącego pierwsi zawodnicy z drużyny biegną do półmetków, omijają pachołki i wracają. Po przekroczeniu linii startu do pierwszego zawodnika dołącza następny, chwytając swego poprzednika za rękę. 

Obaj biegną do półmetka i z powrotem. Za linią startu dołącza do biegnącej pary trzeci zawodnik itd. Gra się kończy, gry cała drużyna złączona w „pociąg” ominie półmetek i ustawi się na linii startu. Kto szybciej wykona zadanie, wygrywa.

Uwagi: Przy powtórzeniu gry należy zmienić ustawienie zawodników w drużynie – ci, którzy byli na początku, zajmują miejsca na końcu. 

Bieg do punktów 

Przybory: Pachołki.
Uczestnicy: Dowolna liczba, parzysta.
Miejsce: Bieżnia lekkoatletyczna lub teren otwarty w miarę równy i płaski.
Przebieg: Grupę dzielimy na dwie drużyny o równej liczbie zawodników. Zawodnicy walczą parami, po jednym z każdej drużyny. Na prostej stadionu lekkoatletycznego (lub w terenie) wyznaczamy pachołkami dwa punkty – jeden oddalony 50 metrów od linii startu/mety, drugi – 100 metrów. Na sygnał prowadzącego zawodnicy biegną kolejno: do bliższego punktu i wracają na linię startu, następnie do dalszego punktu i wracają na linię startu, do bliższego punktu i wracają na linię startu. Za każdym razem muszą dotknąć jedną ręką pachołka. Pierwszy zawodnik na mecie otrzymuje punkt. Wygrywa drużyna, której zawodnicy zdobyli więcej punktów (schemat 2). 
 

Schemat 2. Bieg do punktów

Przekaż piłkę
Przybory: Piłka dla każdej drużyny.
Uczestnicy: Dowolna liczba, tak aby utworzyć 3–4 zespoły o równej liczbie zawodników.
Miejsce: Bieżnia lekkoatletyczna.
Przebieg: Uczestników gry dzielimy na zespoły o równej liczbie zawodników. Ustalamy kolejność biegających osób. Pierwsze osoby z drużyny ustawiają się na linii startu/mety z „piłką w koszulce”. Na sygnał, pierwsi pokonują okrążenie wokół stadionu. Po ich starcie na linii startu/mety ustawiają się kolejni zawodnicy. Pierwsze osoby, dobiegając do linii startu/mety przekazują piłkę następnej osobie bez użycia rąk – z koszulki do koszulki. Grę kontynuujemy, aż wszystkie osoby wykonają zadanie. Wygrywa zespół, który pierwszy ukończy wyścig.

Bieg zwartym szeregiem

Przybory: Stoper.
Uczestnicy: Dowolna liczba, parzysta.
Miejsce: Bieżnia lekkoatletyczna.
Przebieg: Uczestników gry dzielimy na cztery zespoły o równej liczbie zawodników. Gracze ustawiają się na linii startu, trzymając się za ręce. Na sygnał prowadzącego pierwsza drużyna rozpoczyna bieg, starając się przebiec okrążenie bieżni w jak najkrótszym czasie. Po przebiegnięciu jednej drużyny, startuje kolejna. Podczas biegu nie wolno puścić rąk. Wygrywa zespół, który wykonał zadanie w krótszym czasie.

Pogoń za uciekającymi 

Przybory: Szarfa.
Uczestnicy: Dowolna liczba, parzysta.
Miejsce: Wyścig należy przeprowadzić na bieżni lub w terenie na około 400-metrowym płaskim odcinku.
Przebieg: Graczy dzielimy na dwa równe zespoły. Wybieramy losowo jedną osobę z pierwszego zespołu, która ustawia się 15 metrów przed linią startu. Biegacze drugiego zespołu (oprócz goniącego) ustawiają się na linii startu. Na gwizdek wszyscy stojący na bieżni rozpoczynają bieg. Gracz z pierwszego zespołu, stara się do linii mety, wyprzedzić jak największą liczbę zawodników drugiego zespołu. Za każdego ,,miniętego” otrzymuje jeden punkt. Następnie najlepszy gracz drugiego zespołu rozpoczyna pogoń za uciekającymi. Wygrywa zespół, którego gracz zdobył większą liczbę punktów  (schemat 3).
 

Schemat 3. Pogoń za uciekającymi


Sztafeta parami 

Przybory: Pałeczki sztafetowe.
Uczestnicy: Dowolna liczba, parzysta.
Miejsce: Bieżnia lekkoatletyczna.
Przebieg: Uczestnicy dobierają się w losowe pary. Pierwsze osoby z pary ustawiają się na...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy