Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

9 lipca 2019

NR 38 (Lipiec 2019)

Gry i zabawy na plaży

0 73

Plaża w słoneczny dzień to idealne miejsce na spędzanie letnich wakacji. Tu nie musimy tylko leżeć i opalać się. Możemy spędzić czas również w sposób aktywny. Jest wiele pomysłów na gry i zabawy na plaży, które nie pozwolą nam się nudzić – szczególnie, jeżeli jesteśmy nieco większą ekipą.

Plaża to idealne miejsce do organizowania gier i zabaw, zwłaszcza dla grup kolonijnych. Jakie możliwości daje piaszczysta plaża i morski brzeg jako teren do zajęć? Możemy biegać, skakać, robić fikołki, a gdy się zmęczymy – szybko ochłodzić się w morskiej wodzie. Piaskowe podłoże jest miękkie i amortyzuje wstrząsy, dzięki czemu upadek jest w miarę bezpieczny, a plażowe gry rzadko powodują kontuzje. Dodatkową korzyścią płynącą z zabawy na plaży jest bardziej intensywna praca mięśni niż na utwardzonych powierzchniach. Przemieszczając się po piasku, szybciej się męczymy, ale jednocześnie skuteczniej wzmacniamy mięśnie i spalamy więcej kalorii. W sprzyjających warunkach, na czystej plaży, możemy ćwiczyć boso, gimnastykując mięśnie stóp.

W grach i zabawach często wykorzystywany jest piasek. Można go przesypywać w dłoniach, wykopywać w nim dołki, zakopywać przedmioty, tworzyć budowle; na piasku można kreślić wzory, układać wzory z kamyków, muszli, bądź znalezionych na plaży kawałków drewna.
 

Rycina 1.
Źródło: opracowanie własne


15 pomysłów na aktywne gry i zabawy na plaży

 „Goń i uciekaj przed falą” 

Uczestnicy: dowolna ilość.

Przybory: zbędne.

Przebieg: uczestnicy zabawy biegną w stronę morza za cofającymi się falami i wracają w kierunku plaży tak szybko, aby fala podczas przypływu nie zmoczyła ich stóp.

„Bocian w wodzie”

Uczestnicy: dowolna ilość.

Przybory: zbędne.

Przebieg: dzieci stają po kolana w wodzie na jednej nodze (stąd nazwa „bocian”), a prowadzący – przed nimi na brzegu. Pokazuje figurę, np. stanie na jednej nodze z rękoma uniesionymi nad głową. Dzieci muszą ją wykonać w wodzie i nie przewrócić się, mimo utrudniających utrzymanie równowagi fal. Wytrzymując każdą figurę, odliczają głośno do 10. Osoba, która straciła równowagę wykonuje zadanie dodatkowe wyznaczone przez resztę uczestników zabawy, np. 10 wesołych pajacyków, przeczołganie się do brzegu morza itd. 

Uwaga: Warto zmieniać nogę co kilka ćwiczeń.

„Napełnij butelkę”

Uczestnicy: parzysta liczba osób.

Przybory: dwie jednakowe, plastikowe butelki oraz dwa plastikowe kubeczki.

Przebieg: graczy dzielimy na dwie drużyny. W odległości ok. 15 metrów od wody ustawiamy butelkę. Uczestników ustawiamy w rzędzie za butelką. Pierwsza osoba z rzędu trzyma plastikowy kubek. Na sygnał pierwsze osoby z rzędu biegną w kierunku wody, napełniają kubek wodą i wracają na miejsce startu, przelewając wodę do butelki. Następnie przekazują kubek kolejnej osobie z rzędu. Zadaniem kolejnych graczy jest, po kolei, napełnienie kubka wodą i przelanie jej do butelki. Wygrywa ta drużyna, która najszybciej napełni butelkę wodą.

„Puszczanie kaczek”

Uczestnicy: 3 lub więcej.

Przybory: 1 płaski kamyk dla każdego uczestnika.

Przebieg: każdy uczestnik ma za zadanie znaleźć na plaży możliwie płaski kamyk. Następnie ustalamy kolejność i dzieci stają na brzegu np. jeziora. Uczestnicy próbują rzucić swój kamyk na wodę tak, by podskoczył „na wodzie” możliwie najwięcej razy. Wszyscy pozostali uczestnicy liczą, ile razy kamyk odbił się od powierzchni wody. Wygrywa ten uczestnik, którego kamyk odbił się najwięcej razy. Jeżeli kamyk dwóch lub więcej uczestników uderzył tyle samo razy, organizujemy dogrywkę.

„Poszukiwacze skarbów”

Uczestnicy: dowolna ilość.

Przybory: zbędne.

Przebieg: uczestnicy zabawy wyruszają razem wzdłuż plaży w poszukiwaniu np. kolorowych kamieni, muszli, wodorostów i kawałków drewna. Wcielają się tym samym w piratów poszukujących zaginionego skarbu. Drobiazgi znalezione na plaży stają się pirackim łupem. 

„Morscy siłacze”

Uczestnicy: dowolna ilość, parzysta.

Przybory: zbędne.

Przebieg: uczestnicy dobierają się w pary i stają naprzeciwko siebie w odległości ok. 2 metrów od morza. Każdy uczestnik podaje swojemu partnerowi rękę oraz opiera swoją nogę o jego. Jedna osoba zwrócona jest w kierunku morza, druga – plaży. Na sygnał osoba stojąca twarzą 
do morza stara się wciągnąć przeciwnika do morza. Następnie zmieniamy ustawienie. Wygrywa osoba, której udało się wykonać to zadanie. 

Uwaga: Należy zwrócić uwagę, aby pary były wyrównane pod względem siły.

„Mokra liczba” 

Uczestnicy: dowolna ilość.

Przybory: wiaderko z wodą, ponumerowane karteczki – tyle, ilu graczy, pudełko.

Przebieg: uczestnicy ustawieni na obwodzie koła (w strojach kąpielowych). Jedna z osób losuje karteczkę z numerem. Losująca osoba nikomu nie zdradza treści karteczki i staje po środku z wiaderkiem wody. Pozostali gracze stają wokół niej, w odpowiedniej odległości i wymieniają liczby (od 1 do liczby graczy). W momencie gdy jeden z graczy wypowie wylosowaną liczbę, osoba z wiaderkiem oblewa ją wodą.

„Gorące ręczniki”

Uczestnicy: dowolna ilość.

Przybory: ręczniki – o jeden mniej niż dzieci.

Przebieg: ręczniki rozkładamy na piasku, na określonej powierzchni. Uczestnicy zabawy poruszają się wokół nich. Na sygnał każdy z uczestników musi zająć miejsce na ręczniku. Osoba, kt...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy