Rynek wydawniczy zasypuje nauczycieli propozycjami licznych gier i zabaw ruchowych. Gdy jednak uważnie przeanalizuje się jego ofertę, to okazuje się, że do liczby 299 schematów przebiegów gier i zabaw ruchowych, które opracowano przed 1939 rokiem, w ostatnich dziesięcioleciach dodano naprawdę niewiele. Równocześnie najczęściej we współczesnych publikacjach metodycznych opisuje się gry i zabawy osnute na kilku do znudzenia powtarzanych matrycach przebiegu.
Z tego powodu konieczne wydaje się przypominanie wybitnych dokonań dawnych arcymistrzów. Dziś będą to Marian Skierczyński i Franciszek Krawczykowski. Są oni autorami aż 45 z 299 stosowanych do dziś klasycznych unikatowych schematów przebiegów gier i zabaw ruchowych. Poniżej prezentujemy wybrane z nich. Matryce przebiegu gier i zabaw zaczerpnęliśmy z publikacji Zabawy i gry ruchowe. Podręcznik metodyczny z 1934 roku.
Najpierw opiszemy gry orientacyjno-porządkowe: „Piłka wzwyż”, „Do chorągiewek”, „Miś i ogary”, „Żołnierze i zbójcy” oraz „Gwiazda”. Następnie przedstawimy gry doskonalące umiejętność wykonywania celnych rzutów: „Kura i pisklęta” i „Kampa”. Zaprezentujemy także gry kształtujące umiejętność mocowania się: „Dzwon” oraz gry o podobnych tytułach, lecz odmienne pod względem form współdziałania w drużynach: „Przeciąganie szeregami”, „Przeciąganie szeregów” i „Walka szeregów”. Każdy schemat przebiegu opisaliśmy w sposób zgodny ze współczesnymi kanonami metodycznymi.
POLECAMY
„Piłka wzwyż”
Cele:
- wychowawczy: zainspirowanie uczestników zajęć do angażowania się w rywalizację indywidualną;
- dydaktyczny: utrwalanie umiejętności rozpoznawania nazw pozycji ciała (pozycji wyjściowych do ćwiczeń);
- w sferze sprawności ruchowej: ugruntowywanie umiejętności natychmiastowego przyjmowania zmieniających się postaw;
- w sferze sprawności fizycznej: rozwijanie orientacji przestrzennej, doskonalenie szybkości, kształtowanie zdolności dostosowywania się do zmieniających się okoliczności.
Fabuła/narracja: Przyszedł czas na sprawdzenie tego, jak dobrze znacie nazwy ćwiczeń. Przekonamy się, kto z was jest w tym mistrzem. Będę podawać nazwy pozycji ciała, a waszym zadaniem będzie jak najszybsze ich przyjmowanie. Musicie zdążyć to zrobić, nim piłka, którą wysoko podrzucę, spadnie na podłogę. Kto zdobędzie jako pierwszy pięć punktów, zwycięży.
Ustawienie początkowe: Rozsypka na całej powierzchni miejsca ćwiczeń.
Przebieg: Nauczyciel podrzuca piłkę, podając nazwę postawy ciała (pozycji wyjściowych do ćwiczeń), którą mają przybrać uczestnicy zajęć. Kto zdoła to zrobić, nim piłka opadnie na podłoże, zdobywa punkt. Wielokrotne powtórzenia, aż do zdobycia zawczasu określonej liczby punktów przez któregoś z uczniów.
Ustawienie końcowe: Rozsypka, ćwiczący w postawie określonej przez prowadzącego.
Przybory/przyrządy: Piłka, np. do koszykówki lub...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
- ...i wiele więcej!