Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

20 stycznia 2020

NR 41 (Styczeń 2020)

Kalambury

107

Kreatywność to proces pociągający za sobą powstawanie nowych idei, koncepcji lub nowych skojarzeń. Myślenie kreatywne to myślenie prowadzące do uzyskania oryginalnych rozwiązań. W jaki sposób naturalną kreatywność uczniów możemy wykorzystać na lekcjach wychowania fizycznego?

Kreatywność to na pewno cecha, którą musi posiadać współczesny nauczyciel wychowania fizycznego. Powodów jest kilka, ale warto wymienić te najważniejsze. Nauczyciel musi być kreatywny, gdyż zdarza się że sala, na której miał prowadzić zajęcia jest zajęta, gdyż inni uczniowie i/lub nauczyciele przygotowują np. uroczystość szkolną. W innym przypadku na danej godzinie jest zbyt wiele klas i jedna z nich ląduje na korytarzu, gdzie prowadzenie wf to już nie lada sztuka. Zdarzają się również przypadki, kiedy wf jest prowadzony w sali od matematyki lub języka polskiego. Co, jeśli na jednych zajęciach jest kilka klas? Nie ma problemu, na pewno wuefista coś wymyśli. Gdyby nauczyciel sztywno trzymał się standardów prowadzenia lekcji, wówczas jej część na pewno by się nie odbyła, a druga część byłaby nudna (teoria, przepisy gry itp.). 

Oczywiście warto nadmienić, że nauczyciel w pierwszej kolejności musi zadbać o bezpieczeństwo uczniów, więc nie wszystkie kreatywne rozwiązania wchodzą w grę i wówczas z pomocą nadchodzą sportowe kalambury. 

Środki dydaktyczne niezbędne do przeprowadzenia kalamburów: 

  • kartki z hasłami,
  • długopisy,
  • tablica,
  • flamastry,
  • pytania na quiz wiedzy,
  • papierowy worek/czapka.

Organizacja: 

  • Podział na zespoły (3-4-osobowe, w zależności od liczebności grupy).
  • Przypomnienie zasad kalamburów: 

•    Pokaz/rysunek – sportowe hasła.
•    Pokaz/rysunek – jaki to sport? 
•    Pokaz/rysunek – znani sportowcy.
•    Pokaz – znane przysłowia. 

  • Przygotowanie haseł leży w gestii nauczyciela lub mogą to zrobić uczniowie w podgrupach. Na odwrocie haseł wpisujemy na zmianę POKAŻ lub NARYSUJ. 
  • Każda grupa kolejno losuje hasło i sprawdza na odwrocie czy wypadł POKAŻ, czy NARYSUJ.
  • Precyzyjnie określamy czas na każde hasło – 2,5 minuty.
  • Kalambury odbywają się w czterech rundach, po każdej r...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy