Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

14 maja 2019

NR 37 (Maj 2019)

Koncentracja uwagi i umiejętności współpracy poprzez taniec

0 83

Taniec silnie wiąże się z emocjami, które stanowią środek rekreacji, potrafią złączyć ludzi oraz ułatwić im współpracę. Traktowany jako odpowiednik zabawowej formy ruchowej, staje się podstawą ogólnego rozwoju osobniczego u człowieka.

Zajęcia taneczne są niezwykle pozytywną formą aktywności fizycznej, w której chętnie uczestniczą uczniowie. Dają one możliwość ogólnego odreagowania  oraz wprowadzenia się w lepszy nastrój. Lekcje wychowania fizycznego mogą opierać się o zajęcia taneczne w różnych formach.  Przedstawiony schemat idealnie sprawdza się wśród młodzieży, u której komunikacja jest często zaburzona. Poszczególne zajęcia dostosować można do rozwoju formy, którą chcemy osiągnąć. Może być to nauka współpracy, zbudowanie pewności siebie lub w przypadku dzieci doskonała zabawa rozwijająca twórczość i kreatywność. Należy pamiętać również o nauce umiejętności tanecznych. Związane są z nią tańce narodowe, takie jak polonez, krakowiak, mazur, oberek i kujawiak oraz inne tańce ludowe. Aby wzbudzić zainteresowanie uczniów oraz rozluźnić atmosferę wprowadzać można również taniec nowoczesny. Kolejnym współczesnym elementem wychowania fizycznego opartym o taniec i rytmikę są zajęcia fitness. Dodatkowo przy muzyce realizować możemy różnorodne ćwiczenia siłowe, rozciągające lub rozgrzewające. Ważne jest odpowiednie wyczucie rytmu oraz zastosowanie ciekawej muzyki, której zadaniem jest zachęcanie do ćwiczeń. 

1. Poznajmy się – Zabawa idealnie przełamuje barierę emocjonalną pomiędzy współćwiczącymi poprzez rozluźnienie atmosfery. Grupa swobodnie porusza się po całej sali krokiem zwykłym lub tanecznym. Zadaniem ćwiczących jest podanie sobie ręki z wypowiedzeniem własnego imienia. Kolejnym etapem jest ponowne podchodzenie do współćwiczących, z tym że należy wypowiedzieć imię poprzednio spotkanej osoby. Zabawa powinna trwać dotąd, aż usłyszymy własne imię od współćwiczącego.
Przykład muzyki: Natalia Nykiel – Pół kroku stąd 

2. W głowie się kręci – Ćwiczący mają za zadanie przemieszać się po sali wyobrażając sobie zawroty głowy. Należy zaznaczyć, że nie chodzi o pokaz wirtuozerii aktorskiej, lecz o wyobrażenie sobie kroku i swobodę jego wykonania. Ruch powinien być nieskoordynowany – poszukujący równowagi – charakteryzujący się przemieszczaniem środka ciężkości. 
Przykład muzyki: OneRepublic, Seeb – Rich Love

3. Impuls – Celem zabawy jest przede wszystkim integracja w grupie, rozwijanie umiejętności współdziałania, poprawa świadomości własnego ciała oraz jego rozluźnienie i uruchomienie poprzez wyzwolenie energii oraz poprawę koncentracji. Wykonanie polega na ustawieniu grupy w okręgu, w którym ćwiczący bez użycia mowy przekazują sobie impulsy. Osoba rozpoczynająca zabawę nawiązuje kontakt z wybraną osobą poprzez rzucanie jej niewidzialnej piłki. Wybrana osoba powinna śledzić lot piłki oraz podać ją dalej. Forma przekazania impulsu może być dowolna i podawana w różnych rytmach. 
Przykład muzyki: Blake McGrath – Harder than the first time
  

4. Improwizacja – Uczestnicy us...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy