Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

18 maja 2022

NR 54 (Maj 2022)

„Kwadrant” – odmiany i możliwości gry

0 143

Pogoda coraz bardziej sprzyja zajęciom sportowym na świeżym powietrzu. Oprócz standardowych gier zespołowych chciałbym zaproponować grę w „kwadranta”. Można się spotkać z wieloma odmianami tej gry, z różnymi zasadami. Popularną nazwą jest również „palant”. To, jak nasza gra będzie wyglądała, zależy głównie od poziomu sprawności fizycznej klasy, jej liczebności i posiadanego sprzętu. Chciałbym przedstawić dwie wersje gry: jedną dla uczniów mniej zaawansowanych pod względem sprawności fizycznej i drugą trudniejszą, w której będzie wymagana umiejętność uderzenia piłki kijem.

Na zajęciach należy dokładnie opisać zasady bezpieczeństwa. Lekcja ta może być idealnym dopełnieniem nauki rzutu piłeczką palantową, jako forma gry. Mając do dyspozycji dwie lekcje wychowania fizycznego, w jednym dniu na pierwszej lekcji możemy zacząć od nauki czy doskonalenia techniki rzutu, a na drugiej zagrać w pierwszą wersję gry. Poniżej przedstawiam konspekt dla pojedynczej lekcji, wersje gry możemy sobie wybrać. W części wstępnej proponuję dwie zabawy ożywiające: berek i zabawę „Kamień, papier nożyce”. Podczas rozgrzewki ogólnorozwojowej warto dodać zawsze jakiś element dodatkowy. Ja dodałem drabinki koordynacyjne. Jeśli nie posiadamy takiego sprzętu, możemy wykorzystać stożki, przewrócone pachołki czy hula-hoopy. W części głównej przechodzimy do objaśnienia, na czym polega gra i samej gry. Na koniec – zabawa wyciszająca i podsumowanie zajęć. 

POLECAMY

Temat: Gramy w „kwadranta”

Liczba ćwiczących: 12–18.
Miejsce: boisko szkolne.
Wiek: VI SP.
Cele operacyjne lekcji w zakresie:

  • postaw: uczeń sumiennie i dokładnie wykonuje wszystkie ćwiczenia, sprawiedliwie podchodzi do rywalizacji,
  • umiejętności: uczeń potrafi wykonać rzut piłeczką tenisową/palantową, uderzenie piłeczki kijem,
  • wiadomości: uczeń zna podstawowe zasady gry w kwadranta,
  • motoryczności: uczeń kształtuje koordynację wzrokowo-ruchową.

Część I – wstępna (15 minut)

Zbiórka, czynności organizacyjne, podanie tematu zajęć. 

„Ranny berek”
Dzieci poruszają się w wyznaczonym polu. Nauczyciel wybiera 2–3 berków, w zależności od ilości uczniów w klasie. Berek ma za zadanie złapać innego ucznia i dotknąć w wybrane miejsce. Złapany uczeń, goniąc, musi trzymać się miejsca, w które został dotknięty. 

„Kamień, papier, nożyce”
Ustawienie parami naprzeciw siebie. Dzieci grają w „kamień, papier, nożyce”. Wygrany z pary staje się berkiem i goni drugą osobę, która obraca się i ucieka. W każdej rundzie można zdobyć jeden punkt. Punkty zdobywamy za złapanie kogoś lub kiedy uciekniemy. Wyznaczamy dwie linie, które określają pole zabawy. 

Rozgrzewka
Podział klasy na dwa rzędy dla zwiększenia intensywności rozgrzewki. Dodatkowym elementem rozgrzewki będzie drabinka koordynacyjna. 

Zaczynamy od ćwiczeń ogólnorozwojowych, wracając wykonujemy ćwiczenia na drabince:

  • Bieg przodem + bieg przez drabinkę.
  • Bieg tyłem + bieg przez drabinkę ➜ w każdym prostokącie dwie stopy.
  • Krążenie RR w przód + podskoki przez drabinkę ➜ na zmianę do środka i na zewnątrz.
  • Krążenie RR w tył + podskoki P i L noga przez drabinkę na zmianę.
  • Naprzemianstronne wymachy R i N + przeskoki, co drugi kwadrat na drabince.
  • Krok odstawno-dostawny + przeskoki obunóż przez
  • drabinkę,
  • Bieg skrzyżny + przeskoki obunóż przez drabinkę, co
  • drugi kwadrat.
  • Wymachy N w przód + przeskoki w wybranej konfiguracji, np. dwa razy N prawa, dwa razy L.
  • W marszu podciągnięcia nogi do klatki piersiowej + przeskoki w wybranej konfiguracji.
  • W marszu podciągnięcia nogi do pośladków + przeskoki w wybranej konfiguracji.

Część II – główna (25 minut)

„Kwadrant”

I wersja – najprostsza
Sprzęt: pachołki/tyczki, piłeczki do tenisa ziemnego/palantowe, hula-hoop.
Zasady gry: Zaczynamy od wybrania dwóch zespołów.
Następnie losujemy zespół rozpoczynający grę. Zadaniem jest zdobycie jak największej liczby punktów przez określony przez nas czas. Zawodnik z zespołu, który rozpoczyna grę, ustawia się w hula-hoopie. Gra rozpoczyna się rzutem piłki w pole gry. Po rzucie zawodnik stara się jak najszybciej zdobyć wszystkie bazy wyznaczone z pachołków. Musi zatrzymać się w momencie, kiedy zespół przeciwny złapie piłkę w ręce. Po przerwaniu gry należy cofnąć się do najbliższej bazy. Następnie kolejny zawodnik z zespołu rozpoczyna rzutem następną turę. W trakcie rzutu nie można wyjść z hula-hoopu oraz nie można wyrzucić piłki za pole gry. Jeśli zawodnik popełni błąd, ustawia się przy pierwszej bazie i rozpoczyna się kolejna tura, dodatkowo zawodnicy broniący otrzymują punkt. W sytuacji, w której żaden zawodnik nie zrobi pełnego okrążenia i zespół nie będzie miał już do dyspozycji zawodnika rzucającego,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy