Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

13 stycznia 2023

NR 59 (Styczeń 2023)

Lekcja wychowania fizycznego zimą

0 78

Jest zimno. Nad białym krajobrazem unosi się ciemnoniebieskie niebo. Niezliczone kryształki śniegu błyszczą w słońcu. Dachy miejskich domów wydają się posypane cukrem pudrem. Śnieg został odśnieżony na szkolnym boisku. Na skraju stosów śniegu niektórzy chłopcy zaczynają formować śnieżki. Jednak walka na śnieżki, która się rozwinęła, została szybko przerwana przez nauczyciela dyżurującego w czasie przerwy. Pod koniec przerwy szóstoklasiści zamieniają ciepłe kurtki, czapki i rękawiczki na spodenki i T-shirty: czas na zajęcia sportowe w przyjemnie ciepłej sali gimnastycznej. W wielu szkołach życie codzienne w zimowy dzień wygląda właśnie tak. Ukłon w stronę dyrektorów, którzy otwierają boisko szkolne dla dzieci w czasie przerw. A lekcja wychowania fizycznego na świeżym powietrzu? Latem, kiedy jest ciepło i sucho, uprawia się w lekkoatletykę i gra w piłkę nożną. W zimową pogodę ryzyko kontuzji i chorób wydaje się zbyt duże, a uczniowie mogą nie cieszyć się sportem w tak nieprzyjaznych warunkach. Czy jest sens przenosić szkolne sporty do zimowego krajobrazu?

Dlaczego warto?

Nauczyciele często stają przed nie lada wyzwaniami, jeśli chodzi o dostęp do pomieszczeń gimnastycznych w trakcie zimy. Brak miejsca w sali gimnastycznej lub wiele klas, które muszą ją dzielić, wydają się dziś bardzo powszechnym problemem. Bez względu na wszystko warto przypomnieć o korzyściach płynących z wyjścia na zewnątrz. Poniższe wskazania nie stanowią oczywiście całkowitego wyczerpania tematu, ale mogą być małą wskazówką mówiącą o tym, jak kilka wyjść z uczniami poza szkolne mury może korzystnie wpłynąć na ich zdrowie.

POLECAMY

  • Witamina D. Kiedy uczniowie przebywają na zewnątrz, korzystają nie tylko z potencjału zabawy na świeżym powietrzu, ale także wystawiają się na działanie promieni słonecznych, które są niezbędne do syntezy witaminy D.
  • Świeże powietrze. Nic nie przebije przebywania na zewnątrz w przyjemny, rześki dzień; świeże powietrze może sprzyjać między innymi spokojowi i szczęściu.
  • Korzystanie z różnych grup mięśniowych. Czy kiedykolwiek próbowałeś sztafety na placu zabaw na śniegu? Jeśli tak, zauważyłeś, że twój styl biegania znacznie różni się od biegania po zwykłej trawie lub parkiecie na sali gimnastycznej; ćwiczenie wszystkich grup mięśni jest dla nas bardzo dobre.
  • Rozwiązywanie problemów. Podczas gdy nasi uczniowie przebywają w zimowym krajobrazie, ich umiejętności rozwiązywania problemów mogą zostać poddane próbie za pomocą działań, które są rozszerzone i bardziej złożone w tym wyjątkowym środowisku.
  • Rozwój społeczny. Środowisko zewnętrzne może zapewnić uczniom nowe możliwości tworzenia, uczestniczenia i wzmacniania innowacyjnych „zimowych” zajęć. Powstaje więc przesłanie, że aktywny, zdrowy styl życia można prowadzić przez cały rok, bez względu na pogodę.
  • Różnorodność. Im więcej możliwości, jakie uczniowie mają do zbadania w środowisku zewnętrznym, tym większa szansa na rozwój ich umiejętności fizycznych.
  • Odkrywanie przyjemności. Podczas różnych zimowych zajęć na świeżym powietrzu uczniowie będą mieli więcej okazj...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy