Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

20 stycznia 2022

NR 53 (Styczeń 2022)

Może na dworze? 9 gier i zabaw

0 539

W klasycznym ujęciu Jędrzeja Śniadeckiego zajęcia ruchowe można nazywać wychowaniem fizycznym, o ile dziecko bodźcowano z użyciem sił natury – praw fizyki: ukształtowaniem terenu, zróżnicowanymi temperaturami, wodą (śniegiem), wiatrem, promieniowaniem słońca… Stanowisko to podtrzymywali inni wielcy teoretycy wychowania fizycznego: Eugeniusz Piasecki, Władysław Osmolski.

Współcześnie większość lekcji wychowania fizycznego odbywa się w salach gimnastycznych. Może wobec tego należałoby zastanowić się nad powrotem do źródeł?

Poniżej proponujemy kilka gier i zabaw, które można z powodzeniem przeprowadzić zimą na boisku szkolnym i wokół niego. Pierwsze cztery z nich („Tropiciele”, „Tyraliera”, „Nazca”, „List”) opisano tak, by dzięki nim klasa odbywająca lekcję jako pierwsza weszła w pośrednią relację z tą, która będzie odbywała zajęcia bezpośrednio po niej. Propozycję uzupełnią: „Płatek śniegu”, gry „Gdzie jest tarcza?” i „Dostawa śniegu”, „Zimowy golf” oraz dawna odmiana piłki nożnej „Nożna z bramą”. Tę ostatnią jako pierwszy opisał Eugeniusz Piasecki w 1919 r.

POLECAMY

1. „Tropiciele”

Fabuła/narracja: Gdy zakończycie lekcję, po was zajęcia w tym samym miejscu będzie miała kolejna klasa. W związku z tym mam dla was ważne zadanie. Postarajcie się iść po terenie wokół boiska rzędem, tak by każdy stawiał stopy dokładnie w śladach pozostawionych przez osoby, które będą szły przed wami. W ten sposób powstanie jeden trop. Każdemu, kto ruszy waszym śladem, może się wydawać, że idzie tropem tylko jednej osoby. W trakcie następnej lekcji sprawdzę, czy kolejna klasa będzie potrafiła prześledzić, jaką trasą się poruszaliście. Sprawdzę także, czy jej uczniowie domyślą się, ile osób wyznaczyło im trasę marszu. Za kilka dni powiem wam, czy wprowadziliście tamtą klasę w błąd.

Przebieg: Pierwsza z klas odbywających zajęcia na boisku szkolnym wytycza drugiej grupie trasę, pozostawiając trop. Każdy stara się stąpać precyzyjnie po śladach poprzednika. Kolejna klasa porusza się śladem pierwszej.

Cele:

  • wychowawczy: wdrażanie uczniów do nawiązywania relacji z innymi klasami,
  • dydaktyczny: unaocznienie wychowankom możliwości tropienia zimą,
  • w sferze umiejętności ruchowych: nauczanie umiejętności wykonywania precyzyjnych ruchów stopami,
  • ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy