Obecnie szkolne wychowanie fizyczne traci na atrakcyjności na rzecz nowoczesnych technologii, takich jak tablety, smartfony czy konsole do gier. Dzieci i młodzież większość czasu spędzają w świecie wirtualnym, zamiast uczestniczyć w procesie socjalizacji z rówieśnikami (Andrzejewska, 2014; Kerner, Kurrant, Kallinski, 2004). Według definicji podstawowym celem szkolnego wychowania fizycznego jest wszechstronny rozwój sprawności i umiejętności ruchowych oraz motorycznych, zdobywanie wiedzy i motywacji do podejmowania aktywności w czasie wolnym, a także do wzięcia odpowiedzialności za swoje zdrowie w dorosłym życiu (Czaplicki, 2008; Hastie i Wallhead, 2015). Niestety badania nie są optymistyczne i ciągle wskazują na spadek aktywności fizycznej wśród młodzieży, a co za tym idzie – zwiększenie ryzyka zapadalności na choroby cywilizacyjne, takie jak między innymi otyłość. Badania przeprowadzone w Chorwacji (Makarska) wykazały, że już dzieci w wieku przedszkolnym zmagają się z problemem nadwagi oraz otyłości, a przecież uprawianie aktywności fizycznej skutecznie ogranicza ryzyko tychże chorób (Ćorluka, Bjelica, Gardasevic, 2018).
Kolejnym zadaniem szkolnego wychowania fizycznego jest wsparcie uczniów w osiąganiu rekomendowanej aktywności fizycznej w ciągu dnia (Tudor-Locke i in., 2011; USDHHS, 2018; WHO, 2020). Sturm, Kelso, Kobel, Demetriou (2020) informują, że szkoła jest nie tylko środowiskiem akademickim pomagającym młodzieży w zdobywaniu wiedzy, ale także wspiera realizację rekomendacji WHO dotyczących...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
- ...i wiele więcej!