Lekcja skonstruowana jest w taki sposób, aby zapewnić uczniom rywalizację i zabawę. Moim zdaniem powinniśmy odchodzić w nauczaniu od formy ścisłej, która nie rozwija kreatywności ucznia i jest formą zdecydowanie mniej atrakcyjną. Poprzez gry i zabawy tworzymy środowisko, w którym uczeń jest bardziej zaangażowany oraz wymuszamy integrację i działania grupowe.
Wpierwszej części lekcji zaczynamy od zabawy ożywiającej, która już rozwija element techniczny, na którym nam najbardziej zależy podczas lekcji.
W drugiej części przechodzimy do zabawy z elementami rozgrzewki. Poziom zadawanych ćwiczeń możemy dostosować do poziomu klasy. Warto dodać, że jest to forma zabawy i rywalizacji. Innym pomysłem może być dodawanie punktów za wykonanie danego ćwiczenia.
W kolejnej części proponuję dwie gry, które rozwijają przede wszystkim element kozłowania piłki. Forma takiej gry również rozwija kreatywność ucznia. Sam musi wybrać odpowiednią drogę do zdobycia punktu, przy tym współpracuje w zespole.
W części końcowej mamy zabawę uspokajającą, która dalej kształtuje wybrany przez nas element kozłowania.
POLECAMY
Liczba uczniów: 12
Czas: 45 minut
Klasa: 4
Wymagania z podstawy programowej:
1.1. rozróżnia pojęcia technika i taktyka;
2.1. wykonuje i stosuje w grze: kozłowanie piłki w miejscu i ruchu, prowadzenie piłki nogą, podanie piłki oburącz i jednorącz, rzut piłki do kosza z miejsca, rzut i strzał piłki do bramki z miejsca, odbicie piłki oburącz sposobem górnym;
2.2. uczestniczy w minigrach.
Cele lekcji | Główne zadanie realizujące postawiony cel |
W zakresie postaw: Uczeń: – zachowuje dyscyplinę podczas zajęć, – współdziała w zespole |
Cała lekcja |
W zakresie umiejętności: Uczeń ćwiczy: – kozłowanie piłki podczas gier i zabaw, – rzut piłki do kosza z miejsca |
Cz. 1, Cz. 2, Cz. 3 Cz. 2 |
W zakresie sprawności fizycznej: Uczeń kształtuje: – koordynację ruchową, – szybkość reakcji |
Cz. 1, Cz. 2, Cz. 3 |
W zakresie wiadomości: Uczeń zna/umie: – wymienić różnice między taktyką a techniką w piłce koszykowej |
Cała lekcja |
Tok lekcji |
Nazwa zabawy, gry i ćwiczenia | Czas trwania |
Organizacja | Opis przebiegu ćwiczenia/gry | Realizacja celów lekcji |
Cz. 1 Wstępna |
Czynności organizacyjne
|
2’ 3’ |
|
Zbiórka w szeregu, przywitanie się z uczniami, podanie tematu zajęć, zadanie otwartych pytań w zakresie wiedzy opartej o daną lekcję. W wyznaczonym polu uczniowie kozłują piłkę, starając się blokować piłkę przed berkami (berki bez piłki). W momencie kiedy berek odbierze piłkę, następuje zmiana ról. Nauczyciel obserwuje technikę kozłowania, błędy i czy uczniowie opuszczają pole gry. |
P, W U, S, P |
Cz. 2 Główna |
Zabawa |
10’
|
|
W wyznaczonym polu N zadaje ćwiczeni... |
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
- ...i wiele więcej!