Zanurzenie twarzy w wodzie jest dla dziecka nie lada wyzwaniem. Wymaga to poradzenia sobie z zaskakującymi doznaniami płynącymi z kilku źródeł. Zarówno „szczypanie” w oczy, płyn wciskający się do nozdrzy, jak i odgłosy powstające w kanale słuchowym, gdy wpływa do niego woda, są odbierane przez kilkulatka jako nieprzyjemne. Dlatego właśnie dobrze jest zapoznawać wychowanków z każdym z tych doświadczeń osobno.
Aby przygotować uczących się pływania do zanurzania głowy w wodzie, zaproponowaliśmy wyścigi, w trakcie których dzieci, dmuchając, będą oddziaływały na przybory unoszące się na powierzchni wody. Będzie to tym skuteczniejsze, im bliżej jej powierzchni znajdzie się twarz dziecka. To pierwszy z zaplanowanych kroków przełamujących obawy kilkulatków. Dzieci będą także nabierały wody do przyborów trzymanych ustami oraz przykładały ucho do lustra wody, by wsłuchać się w rozprzestrzeniające się w niej odgłosy. Nieco później wychowankowie będą mieli okazję do samodzielnego wywoływania takich dźwięków, zanurzając usta w wodzie.
Zabawa „Okulary” ma za zadanie sprowokować dzieci do zbliżania oczu do wody, zaś wcielanie się w brodaczy będzie motywowało ich do zanurzania podbródków. Chwilę później ćwiczący poznają nochale –
tajemnicze zwierzęta robiące nosami to wszystko, co ludzie wykonują dłońmi.
Naciskając na piłki pływające po powierzchni, uczniowie będą oswajali się z zanurzaniem czoła w wodzie. Później przyjdzie czas na delikatne zbliżanie całej głowy do powierzchni wody, aby można łatwiej układać na niej stosunkowo duże przybory. Nie braknie także okazji do wcielania się w nurków. Będą oni nie tylko oddychali pod wodą przez rurki, ale także rozpoznawali zanurzone w niej kolorowe przedmioty. Cykl zabaw oswajających z możliwością zanurzania głowy w wodzie domknie wcielenie się we fryzjerów fantazyjnie modelujących ułożenie włosów.
Do przeprowadzenia opisanych zabaw niezbędne będą: piłeczki ping-pongowe, deski, kubeczki styropianowe, przedmioty wywołujące odgłosy podczas opadania na powierzchnię wody, a także przybory utrzymujące się na niej i zatapialne. Przydadzą się także: stoper, kółka hula-hoop, słomki do napojów i frotki (kolorowe gumki do włosów).
POLECAMY
„Wyścig”
Fabuła/narracja: Za chwilę rozpoczynamy zawody. Wezmą w nich udział wasi zawodnicy przypominający wyglądem piłeczki ping-pongowe. Postarajcie się tak ich napędzać wydechami, by jak najszybciej okrążyli stadion.
Przebieg: Każdy kładzie przed sobą piłeczkę ping-pongową (zawodnika) na wodzie. Zadaniem uczestników jest takie przesuwanie jej oddechem wokół własnego stadionu (deski), by jak najszybciej go okrążyć. Żadnego z przyborów nie można przy tym dotykać rękami. Wielokrotne powtórzenia.
Cele:
- w sferze umiejętności ruchowych: nauczanie umiejętności pochylania się nad lustrem wody, uplastycznianie umiejętności wykonywania wydechów w pobliżu je...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
- ...i wiele więcej!