Przewrót w przód – wskazówki do prawidłowego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych

Lekcja WF z pomysłem

Wychowywałem się w latach 90. XX wieku, kiedy dzieci nie miały dostępu do internetu, smartfonów, laptopów, a gry komputerowe dopiero wchodziły na rynek. Nie były to jednak smutne, szare czasy. Sami potrafiliśmy sobie znaleźć zajęcie, a do zabaw nie potrzebowaliśmy specjalnego wyszukanego sprzętu sportowego. Pamiętam, jak z kolegami sami uczyliśmy się stania na rękach i czegoś, co wydawało nam się saltem. Naszą salą treningową była wtedy zwykła piaskownica. Czasy dzieciństwa minęły, ale pozostała refleksja. Patrząc na to, jak ogromne możliwości dla rozwoju ruchowego mają dzisiaj dzieci (mnogość klubów sportowych, dostępność sprzętu, możliwość podróżowania), dostrzegam, że ten ogromny potencjał nie jest wykorzystany. Coraz więcej dzieci ma problemy z otyłością, a sprawność wielu młodych ludzi ogranicza się do sprawności kciuka obsługującego media społecznościowe w smartfonie. Z drugiej strony, te dzieci niewiele różnią się od nas sprzed lat.

Atrakcyjność ćwiczeń akrobatycznych

Myślę, że w jakimś sensie synonimem ćwiczeń typowych dla młodości są wszelkiego rodzaju „popisy” akrobatyczne. Przewroty, mostki, gwiazdy, flik-flaki, a nawet salta to coś, co dzieciom się podoba i do nauki tych ćwiczeń podchodzą z naturalną ciekawością i dużym zainteresowaniem. Problem zaczyna się wtedy, gdy dziecko ma dużą nadwagę i obawia się wykonania jakiegokolwiek ćwiczenia. 

POLECAMY

Dzieci z dużą ochotą podchodzą do wykonywania „fikołków”. Wystarczy dać im materac, dokonać prezentacji ćwiczenia i większość z nich odruchowo, naturalnie wykonuje zadanie. Co ciekawe, zdarza mi się spotykać z moimi zawodnikami, gdy są już dorośli. Gdy mieli 10 lat, wykonanie przewrotu nie było dla nich żadnym problemem, ale potem w okresie dorastania zapomnieli o tym ćwiczeniu i już jako osoby dorosłe mają duży problem z wykonaniem tego prostego, podstawowego ćwiczenia. Myślę, że związane jest to z systemem nauczania, w jakim musimy się jako nauczyciele odnaleźć. Jeśli dany element nie znajduje się w podstawie programowej, to po prostu go opuszczamy. Szkoda, bo przewrót jest ćwiczeniem naprawdę wartościowym. Sam pamiętam na własnym przykładzie, że w młodszych klasach podstawówki na lekcjach WF ćwiczyliśmy przewroty, a w późniejszych latach to ćwiczenie zostało „zapomniane” przez moich nauczycieli. Inne niekorzystne zjawisko obserwuję na prowadzonych przeze mnie popołudniowych zajęciach karate. Część dzieci, które trafiają do mnie na treningi, mówi, że nigdy nie spotkała się z takim ćwiczeniem jak przewrót. Wykorzystujmy naturalną zdolność dzieci do uczenia się, ich predyspozycje ruchowe i traktujmy proste ćwiczenia gimnastyczne jako podstawę do kształtowania solidnych fundamentów sprawności fizycznej na całe dorosłe ż...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy