Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

17 lipca 2018

NR 31 (Marzec 2018)

Rekreacja ruchowa dzieci i młodzieży w okresie zimowm

0 1031

W końcu nadszedł, długo wyczekiwany przez wszystkie dzieci i młodzież piękny zimowy czas. Powinien być to przede wszystkim czas zabawy i wypoczynku na świeżym powietrzu. Niestety, nie wszyscy młodzi ludzie będą mieli szansę na rozpoczęcie swej przygody z nartami bądź doskonalenie techniki jazdy. Wielu rodziców będzie w stanie zakupić lub choćby wypożyczyć swoim pociechom sprzęt narciarski. Dochodzą do tego również koszty wyciągów narciarskich. Jednak narciarstwo to nie jedyna możliwość aktywnego spędzania czasu zimą. Niski budżet nie usprawiedliwia bezradności, a często także lenistwa rodziców, którzy nie potrafią zachęcić swoich dzieci do jakiejkolwiek formy ruchu na łonie natury.
 

W wielu miastach powstają lodowiska. Rekreacyjna jazda na łyżwach to także wspaniała alternatywa dla biernego spędzania czasu przed telewizorem czy komputerem. Krótkie, zimowe dni, nierzadko brak słońca czy mniejsza intensywność jego promieniowania nie wpływają korzystnie na nasze samopoczucie. Ruch na świeżym powietrzu potrafi zrekompensować nam wszelkie niedogodności związane z królującą obecnie porą roku.

POLECAMY

Nasze serce i płuca pracują podczas wysiłku intensywniej. Wzrasta poziom endorfin, dzięki którym stajemy się szczęśliwsi. Sam śnieg potrafi sprawić dzieciom wiele radości.

Ograniczenie aktywności fizycznej w okresie zimowym bardzo często powoduje obniżenie ogólnej sprawności fizycznej i wydolności fizycznej organizmu. 

Każda forma ruchu prowadzona w otwartej przestrzeni wywieraja bardzo korzystny wpływ na zdrowie człowieka, a uprawianie ruchu zimą wpływ ten zwielokrotnia. Ruch na świeżym powietrzu zwiększa i pogłębia wentylację płuc, pobudzając tym samym procesy przemiany materii, zwiększa apetyt [Bondarowicz, Staniszewski: 2003].

Zwykły spacer dostępny jest dla każdego. Codzienne piesze wędrówki rodziców i dzieci nic nie kosztują, a przyczyniają się do poprawy zdrowia i ogólnej sprawności fizycznej. Powodują, iż więzi rodzinne stają się dużo silniejsze.

Od zaangażowania rodziców, w głównej mierze, zależeć będzie to, czy dzieci już od najmłodszych lat swojego życia zaczną doceniać zdrowotne walory ruchu na świeżym powietrzu, bez względu na panujące warunki atmosferyczne. To doskonały sposób na wzmocnienie odporności dziecka.

W moim artykule chciałabym zaprezentować wybrane formy rekreacji ruchowej w okresie zimowym. Są to ćwiczenia zarówno na boiskach ośnieżonych, jak i nieośnieżonych, gry i zabawy z wykorzystaniem sanek oraz gry i zabawy na łyżwach.

Zaproponowane gry i zabawy można wykorzystać nie tylko podczas lekcji wychowania fizycznego na boiskach szkolnych w okresie zimowym, ale także podczas spotkań z przyjaciółmi na osiedlowych skwerach czy też spaceru z rodzicami w zimowe popołudnia.

Gry i zabawy w formie zorganizowanej na boisku ośnieżonym oraz nieośnieżonym

Berek w kole

  • Miejsce: boisko szkolne, na którym ćwiczący tworzą koło.
  • Uczestnicy i ich ustawienie: w grze biorą udział dwie drużyny o równej liczbie zawodników. Jedna z drużyn (wyznaczona przez prowadzącego) zajmuje miejsce w środku koła, druga natomiast na jego obwodzie.
  • Przebieg gry: Na sygnał prowadzącego zawodnicy obu drużyn starają się wzajemnie „zberkować”, tzn. dotknąć kolegę dłonią w dowolne miejsc na ciele, z wyłączeniem głowy. Podczas gry jej uczestnicy nie mogą przekraczać linii koła. Za każdego złapanego zawodnika drużyna przeciwna otrzymuje jeden punkt. Czas gry wynosi dwie minuty. Po tym czasie następuje zmiana ustawienia zawodników poszczególnych drużyn. Wygrywa drużyna, która złapie większą liczbę zawodników w obu rozgrywkach. 

 

Wyścig po okręgu

  • Miejsce: boisko wąskie i długie.
  • Przybory: szarfy dla identyfikacji drużyn.
  • Uczestnicy i ich ustawienie: dwie drużyny o równej liczbie zawodników ustawione są w rzędach obok siebie, tworząc z przeciwnikiem pary. Nauczyciel podaje numer każdej drużyny.
  • Przebieg wyścigu: na sygnał prowadzącego ćwiczący rozpoczynają bieg do przodu w wolnym tempie – równając się w parach. Prowadzący co pewien czas wywołuje dowolny numer. Zawodnicy z wywołanej pary starają się biegiem na zewnątrz rzędów w jak najkrótszym czasie zająć miejsce na początku biegnącej kolumny. Osoba z pary, która jako pierwsza dobiegnie na początek kolumny, zdobywa punkt dla swojej drużyny. Prowadzący wywołuje numery losowo, aby wszystkie drużyny były w stałej gotowości do biegu. Czas trwania wyścigu to wynosi 3 minuty. Wygrywa drużyna, która zdobędzie większą liczbę punktów.

 

Łowy

 

  • Miejsce: boisko ograniczone dwiema liniami końcowymi w odległości 14–15 m od siebie.
  • Przybory: piłki do siatkówki lub piłki ręcznej.
  • Uczestnicy i ich ustawienie: w zabawie bierze udział dowolna liczba zawodników. Prowadzący wyznacza dwóch „łowczych”, którzy ustawiają się za wyznaczonymi liniami końcowymi boiska. Pozostali uczestnicy ustawiają się w środku wyznaczonego koła. Drogą losowania jeden z „łowczych” otrzymuje piłkę.
  • Przebieg gry: na sygnał p...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy