Nadeszła długo wyczekiwana zima – pora roku, którą uwielbiają dzieci. Ruch na łonie natury, a także w pomieszczeniach zamkniętych doskonale rekompensuje niedogodności związane z zimą, takie jak krótki dzień czy mniej słonecznych dni. Niedostateczna ilość aktywności fizycznej w okresie zimowym może natomiast przyczynić się do obniżenia ogólnej sprawności fizycznej i wydolności fizycznej organizmu. Skutkuje to pojawieniem się przemęczenia. Zapobieganie powyższym procesom polega na odnowie sił witalnych organizmu.
Wielu uczniów pozostaje podczas ferii w domach. Nie mogą oni skorzystać ze zorganizowanych wyjazdów na zimowiska podczas ferii zimowych. Dzieci i młodzież „zakopują” się w domowych pieleszach, a w ich życiu dominuje wówczas nuda. Na szczęście w wielu polskich szkołach w okresie ferii zimowych organizowane są tak zwane półkolonie, na których chętni uczniowie mają okazję skorzystać z wiedzy i doświadczenia doskonałych specjalistów (instruktorów, trenerów), na przykład piłki koszykowej czy też piłki nożnej. Na takich zajęciach nie ma mowy o nudzie. Wystarczy odrobinę motywacji i zaangażowania ze strony zarówno prowadzących, jak i dzieci, aby wspaniale spędzić ten zimowy, wolny od obowiązkowych zajęć szkolnych, czas.
POLECAMY
Zaproponowane gry i zabawy można wykorzystać nie tylko podczas lekcji wychowania fizycznego, ale także podczas spotkań z przyjaciółmi na osiedlowych boiskach.
Temat zajęć: Poznajemy gry i zabawy doskonalące wybrane elementy techniki oraz taktyki gry w piłkę koszykową.
Zadania szczegółowe zajęć:
- Zadania usamodzielniające: uczeń akceptuje potrzebę samokontroli – ocenia jakość wykonania rzutów przez siebie i swoich partnerów z drużyny.
- Motoryczność: różnicowanie – uczeń wykona rzut do kosza z dystansu.
- Umiejętności: uczeń wykona rzut do kosza z biegu, z tzw. „dwutaktu”.
- Wiadomości: uczeń opowiada o technice wykonania rzutu do kosza z dystansu.
- Przybory i przyrządy: piłki koszykowe.
Tok zajęć | Opis zadania | Metoda realizacji zadania | Czas, liczba powtórzeń | Uwagi organizacyjne i metodyczne |
I. Część wstępna | ||||
1) Czynności organizacyjno-porządkowe | 1) Zbiórka, raport, powitanie, podanie tematu lekcji; | pogadanka | 3 min | |
2) Rozgrzewka a) zabawa ożywiająca „Berek z kozłowaniem” (ustawienie na jednej połowie boiska do koszykówki); |
a) uczniowie rozstawieni na połowie boiska do koszykówki; nauczyciel wyznacza berka, który kozłując piłkę, stara się dotknąć pozostałe osoby – również kozłujące piłkę: osoba złapana zmienia „berka”; |
metoda zabawowa klasyczna |
2 min | podczas zabawy w „berka” uczniowie poruszają się po połowie boiska do koszykówki; |
b) ćwiczenia ramion (ustawienie wzdłuż drabinek gimnastycznych); |
b)
|
metoda zadaniowa ścisła |
½ min
½ min ½ min |
uczniowie ustawieni obok siebie (odstępy 1,5 m) wzdłuż drabinek gimnastycznych; |
c) ćwiczenia tułowia (ustawienie na linii bocznej boiska do koszykówki); |
c)
|
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
- ...i wiele więcej!