Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nauczyciel WF w roli trenera

21 stycznia 2019

NR 35 (Styczeń 2019)

Sposób na nudę podczas ferii
Przykładowe konspekty zajęć z piłki koszykowej oraz piłki nożnej dla dzieci i młodzieży szkolnej

0 109

Nadeszła długo wyczekiwana zima – pora roku, którą uwielbiają dzieci. Ruch na łonie natury, a także w pomieszczeniach zamkniętych doskonale rekompensuje niedogodności związane z zimą, takie jak krótki dzień czy mniej słonecznych dni. Niedostateczna ilość aktywności fizycznej w okresie zimowym może natomiast przyczynić się do obniżenia ogólnej sprawności fizycznej i wydolności fizycznej organizmu. Skutkuje to pojawieniem się przemęczenia. Zapobieganie powyższym procesom polega na odnowie sił witalnych organizmu.

Wielu uczniów pozostaje podczas ferii w domach. Nie mogą oni skorzystać ze zorganizowanych wyjazdów na zimowiska podczas ferii zimowych. Dzieci i młodzież „zakopują” się w domowych pieleszach, a w ich życiu dominuje wówczas nuda. Na szczęście w wielu polskich szkołach w okresie ferii zimowych organizowane są tak zwane półkolonie, na których chętni uczniowie mają okazję skorzystać z wiedzy i doświadczenia doskonałych specjalistów (instruktorów, trenerów), na przykład piłki koszykowej czy też piłki nożnej. Na takich zajęciach nie ma mowy o nudzie. Wystarczy odrobinę motywacji i zaangażowania ze strony zarówno prowadzących, jak i dzieci, aby wspaniale spędzić ten zimowy, wolny od obowiązkowych zajęć szkolnych, czas.

Zaproponowane gry i zabawy można wykorzystać nie tylko podczas lekcji wychowania fizycznego, ale także podczas spotkań z przyjaciółmi na osiedlowych boiskach.

 

Temat zajęć: Poznajemy gry i zabawy doskonalące wybrane elementy techniki oraz taktyki gry w piłkę koszykową.

Zadania szczegółowe zajęć:

  • Zadania usamodzielniające: uczeń akceptuje potrzebę samokontroli – ocenia jakość wykonania rzutów przez siebie i swoich partnerów z drużyny.
  • Motoryczność: różnicowanie – uczeń wykona rzut do kosza z dystansu.
  • Umiejętności: uczeń wykona rzut do kosza z biegu, z tzw. „dwutaktu”.
  • Wiadomości: uczeń opowiada o technice wykonania rzutu do kosza z dystansu.
  • Przybory i przyrządy: piłki koszykowe.

 

Tok zajęć Opis zadania Metoda realizacji zadania  Czas, liczba powtórzeń Uwagi organizacyjne i metodyczne
I. Część wstępna        
1) Czynności organizacyjno-porządkowe 1)  Zbiórka, raport, powitanie, podanie tematu lekcji; pogadanka 3 min  
2) Rozgrzewka
a)  zabawa ożywiająca „Berek z kozłowaniem” (ustawienie na jednej połowie boiska do koszykówki);
a) uczniowie rozstawieni na połowie boiska do koszykówki; nauczyciel wyznacza berka, który kozłując piłkę, stara się dotknąć pozostałe osoby – również kozłujące piłkę: 
osoba złapana zmienia „berka”;
metoda 
zabawowa 
klasyczna
2 min podczas zabawy w „berka” uczniowie poruszają się po połowie boiska do koszykówki;
b) ćwiczenia ramion 
(ustawienie wzdłuż drabinek gimnastycznych);
b)
  • w miejscu krążenia ramion jednostronne w przód, w tył oraz krążenia naprzemianstronne;
  • odmachy ramion w górę w tył połączone ze wspięciem na palce;
  • naprzemianstronne odmachy ramion: PR w górę w tył, LR w dół w tył;
  • opad tułowia na drabinki gimnastyczne z ugięciem ramion;
metoda 
zadaniowa 
ścisła

½ min


½ min

½ min

½ min

uczniowie ustawieni obok siebie (odstępy 1,5 m) wzdłuż drabinek gimnastycznych;
c) ćwiczenia tułowia
(ustawienie na linii bocznej boiska do koszykówki);
c)
  • w miejscu obszerne krążenia tułowia w lewą i prawą stronę z piłką trzymaną w wyprostowanych ramionach;
  • pozycja w rozkroku: przerzucanie piłki nad głową z lewej do prawej ręki z jednoczesnym skłonem bocznym;
  • skłony tułowia do lewej i prawej nogi z piłką trzymaną w wyprostowanych ramionach;
  • z postawy wyrzucamy piłkę oburącz wysoko w górę; w czasie lotu wykonujemy skłon tułowia w przód, po czym łapiemy piłkę przed upadkiem na podłogę;
metoda 
zadaniowa 
ścisła

½ min


× 10


10 × 2


x 8

uczniowie ustawieni obok siebie
(odstępy 1,5 m) na linii bocznej boiska do 
koszykówki;
d) ćwiczenia nóg
 (ustawienie wzdłuż drabinek gimnastycznych);
d)
  • w miejscu skip A;
  • w miejscu skip C;
  • w podskoku naprzemianstronne wymachy wyprostowanej lewej i prawej nogi w górę w przód;
  • tzw. „pajacyki” do wypadu w przód;
  • kozłowanie piłki prawą, a następnie lewą ręką; bez przerywania kozłowania przejście do siadu prostego (poprzez przysiad), a następnie do leżenia tyłem, leżenia przodem i powrót do postawy;
  • stanie w rozkroku na pierwszym szczebelku drabinki gimnastycznej; chwyt na wysokości bioder; opuszczanie ciała do podłoża o nogach wyprostowanych w stawach kolanowych;
  • w oparciu przodem o drabinki gimnastyczne wymachy prawej i lewej nogi w przód (noga ugięta w stawie kolanowym) i w tył (noga wyprostowana w stawie kolanowym); 
metoda 
zadaniowa 
ścisła

½ min
½ min
½ min


½ min
× 3 serie


2 serie × 10


20 × 2

uczniowie ustawieni obok siebie 
(odstępy 1,5 m) 
wzdłuż drabinek 
gimnastycznych;
II. Część główna        
a) ćwiczenia techniczne doskonalące kozłowanie i rzut do kosza z biegu; a) każda drużyna staje w rzędzie pod swoim koszem; na sygnał nauczyciela pierwszy z rzędu biegnie, kozłując piłkę w kierunku przeciwnego kosza i wykonuje rzut po kozłowaniu („z dwutaktu”);  metoda  zadaniowa ścisła ok. 5 min  rzucamy piłkę do skutku; po niecelnym rzucie wracamy poza koło i powtarzamy rzut; gdy piłka wpadnie do kosza, startuje następny członek zespołu; wygrywa grupa, która jako pierwsza ukończy zadanie;
b) ćwiczenia techniczne doskonalące rzuty do kosza;  b) każda z drużyn staje w dowolnym miejscu pod swoim koszem; na sygnał nauczyciela wszyscy zawodnicy wykonują rzuty do kosza z dowolnej pozycji; wygrywa drużyna, która w określonym czasie (2–3 minuty) wykona więcej celnych rzutów; metoda 
zadaniowa 
ścisła
ok. 3 min w przypadku mało zaawansowanej grupy można ustalić, że po trzecim niecelnym rzucie wracamy do drużyny;
c) ćwiczenia techniczne doskonalące kozłowanie piłki oraz podania; c)  jedna drużyna ustawia się na liniach środkowych, bocznych i końcowych swojej połowy boiska (w okręgu), zatrzymując tylko jedną piłkę; druga drużyna w rzędzie poza linią końcową; zawodnicy pierwszej grupy mają za zadanie podawać piłkę do partnera (oburącz sprzed klatki piersiowej, w powtórzonym wyścigu kozłem), głośno licząc podania, zaś członkowie zespołu drugiego w tym czasie obiegają podających, kozłując piłkę; w momencie, gdy ostatni uczeń grupy drugiej wróci na linię startu (mety) przerywamy podania i zamieniamy się rolami; wygrywa zespół, który w czasie biegu przeciwników wykonał więcej podań; metoda 
zabawowa 
klasyczna
4 min można ustalić, że wygrywa drużyna, której każdy zawodnik trafi do kosza przynajmniej raz; ta forma zmusza młodzież do pomocy, udzielania wskazówek, podawania piłek kolegom, którzy rzucają słabiej;
d) ćwiczenia 
doskonalące grę w ataku i obronie: „Natarcie”;
d)  jedna grupa (bez piłek) – obrońcy – rozstawia się na dowolnych liniach równoległych do linii środkowej na boisku (np. na liniach boiska do siatkówki), druga z piłkami (nacierający) staje za linią końcową; zawodnikom broniącym wolno poruszać się tylko w bok po linii, na której stoją; na sygnał nauczyciela uczniowie z piłkami starają się przebiec na drugą stronę boiska, kozłując pikę i ustrzec się przed dotknięciem przez przeciwników oraz przed popełnieniem błędu;  metoda 
zadaniowa 
ścisła
5 min zawodnik, który został złapany lub popełnił błąd na przeciwległej do startu połowie boiska, zdobywa dla swojej drużyny 1 „mały” punkt, a ten, który dobiegł za linię końcową – 2 „małe” punkty; zamieniamy się rolami; wygrywa zespół, który zdobędzie więcej „małych” punktów;
e) ćwiczenia 
doskonalące 
kozłowanie piłki;
e) wszyscy zawodnicy dowolnie rozstawiają się na boisku; na gwizdek każdy z uczniów rozpoczyna kozłowanie piłki; zadaniem poszczególnych zawodników jest zmuszenie kogokolwiek z drużyny przeciwnej do błędu (wyjścia poza boisko do koszykówki, zgubienia piłki, kozłowania oburącz, złapania piłki w obydwie ręce itd. – stosujemy przepisy dotyczące kozłowania); można wybijać piłki przeciwnikom;    5 min uczeń, który popełnił błąd, wypada z gry – chwyta swoją piłkę i staje nieruchomo w miejscu popełnienia błędu (ale nadal może przeszk...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy