Dołącz do czytelników
Brak wyników

Stability core – ćwiczenia na stabilizację ogólną

Artykuł | 21 września 2018 | NR 26
36

Ćwiczenia core stability, nazywane też ćwiczeniami mięśni głębokich lub treningiem stabilności ogólnej, wzmacniają gorset mięśniowy tułowia, czyli te partie mięśni, które kontrolują wszystkie ruchy człowieka. Mając słabe mięśnie core, narażamy się na kontuzje, bóle pleców, a w konsekwencji zniechęcenie i przerwy od naszego ulubionego sportu.

Ćwiczenia core stability są w ostatnim czasie bardzo popularne. Nie jest to przypadek – wzmacniają one mięśnie głębokie, dzięki czemu pomagają utrzymać prawidłową postawę ciała. Trening core nie doczekał się jeszcze polskiej nazwy. Samo słowo „core” oznacza rdzeń, jądro, centrum. Dlatego właściwe wydaje się określenie: trening centrum ciała lub trening stabilizacyjny.
Centrum naszego ciała to obszar między niższą częścią klatki piersiowej a dnem miednicy. Mięśnie znajdujące się w tym obszarze decydują o stabilności tułowia. Należą do nich: mięśnie brzucha (powierzchowne i głębokie) prosty i skośny, mięśnie przykręgosłupowe, mięśnie wewnątrz miednicy, mięśnie pośladkowe, mięśnie pleców.
Mięśnie głębokie aktywują się niezależnie od naszej woli, głównie podczas zapoczątkowania wykonywania danej aktywności. Niejednokrotnie podkreśla się, że każdy wykonany przez człowieka ruch ma swój początek w tułowiu. Każdy ruch ręką czy nogą rozpoczyna się od napięcia mięśni tułowia. Dopiero w dalszej kolejności następuje ruch kończyn. Bez działania mięśni głębokich tułowia, człowiek nie byłby w stanie chodzić czy unieść rąk do góry. Mając na względzie rolę, jaką pełnią mięśnie środka w funkcjonowaniu całego układu ruchu, praca nad ich kształtowaniem powinna stać się nieodzownym elementem treningu oraz procesu rehabilitacji.
Ćwiczenia stabilizacyjne mają za zadanie wzmocnić mięśnie tułowia (pleców, brzucha), pośladków oraz nóg i ramion, a także zapewnić odpowiednie proporcje między siłą tych mięśni. Podstawową zasadą obowiązującą podczas dążenia do tego celu jest stopniowe zwiększanie poziomu trudności ćwiczeń. Przechodzenie do ćwiczeń trudniejszych zaleca się dopiero po opanowaniu zadań z poprzedniego etapu. Niezwykle istotne jest przy tym zwrócenie uwagi na prawidłowe pod względem metodycznym wykonanie zadań ruchowych. 
Trening podstawowy dla osób początkujących obejmuje zwykle pozornie proste do wykonania ćwiczenia, które polegają na utrzymaniu przez określony czas konkretnej pozycji. W zaawansowanym treningu stabilizacyjnym ćwiczenia mają charakter bardziej dynamiczny, co oznacza, że oprócz utrzymania stabilnej pozycji, osoba wykonuje pewne ruchy. Dla urozmaicenia treningu stosuje się różne przybory i przyrządy pomocnicze takie jak gumy, obciążniki, piłki lekarskie, hantle, gryfy, duże piłki gumowe, skakanki, drabinki, materace oraz niestabilne podstawki, które powodują ćwiczenie na niestabilnym podłożu i w ten sposób przygotowują układ ruchu do dynamicznych form ruchowych. 

Zalety ćwiczeń stabilizacyjnych 

Niewątpliwą zaletą ćwiczeń mięśni głębokich jest to, że są łatwe do samodzielnego wykonania (można je robić niemal wszędzie) i niosą ze sobą niewielkie ryzyko kontuzji, oczywiście pod warunkiem, że wykonywane są poprawnie. Ponadto core trening wpływa na poprawę stabiliza...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy