Dołącz do czytelników
Brak wyników

Stability core – ćwiczenia na stabilizację ogólną

Artykuł | 21 września 2018 | NR 34
0 1334

Ćwiczenia core stability, nazywane też ćwiczeniami mięśni głębokich lub treningiem stabilności ogólnej, wzmacniają gorset mięśniowy tułowia, czyli te partie mięśni, które kontrolują wszystkie ruchy człowieka. Mając słabe mięśnie core, narażamy się na kontuzje, bóle pleców, a w konsekwencji zniechęcenie i przerwy od naszego ulubionego sportu.

Ćwiczenia core stability są w ostatnim czasie bardzo popularne. Nie jest to przypadek – wzmacniają one mięśnie głębokie, dzięki czemu pomagają utrzymać prawidłową postawę ciała. Trening core nie doczekał się jeszcze polskiej nazwy. Samo słowo „core” oznacza rdzeń, jądro, centrum. Dlatego właściwe wydaje się określenie: trening centrum ciała lub trening stabilizacyjny.
Centrum naszego ciała to obszar między niższą częścią klatki piersiowej a dnem miednicy. Mięśnie znajdujące się w tym obszarze decydują o stabilności tułowia. Należą do nich: mięśnie brzucha (powierzchowne i głębokie) prosty i skośny, mięśnie przykręgosłupowe, mięśnie wewnątrz miednicy, mięśnie pośladkowe, mięśnie pleców.
Mięśnie głębokie aktywują się niezależnie od naszej woli, głównie podczas zapoczątkowania wykonywania danej aktywności. Niejednokrotnie podkreśla się, że każdy wykonany przez człowieka ruch ma swój początek w tułowiu. Każdy ruch ręką czy nogą rozpoczyna się od napięcia mięśni tułowia. Dopiero w dalszej kolejności następuje ruch kończyn. Bez działania mięśni głębokich tułowia, człowiek nie byłby w stanie chodzić czy unieść rąk do góry....

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy