Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

10 marca 2020

NR 42 (Marzec 2020)

Tańce integracyjne – sprawdzony patent na lekcję WF

25

Każdy z nas chciałby mieć hale sportowe pełne uśmiechniętych uczniów, a na lekcji WF samych ćwiczących. Gdy na egzaminie podczas mianowania dostałam pytanie: jakie sukcesy pedagogiczne udało mi się odnieść albo jakie sukcesy chciałabym odnieść w przyszłości, bez zastanowienia odpowiedziałam, że jedynym marzeniem jest brak niećwiczących na ławkach. Czy to możliwe?

Na pewno sposobem na frekwencję nie są zawody czy kwalifikacje do mistrzostw powiatu lub Polski. Jedyną nadzieją jest zaangażowanie uczniów w aktywność fizyczną, sprawienie, że po lekcjach, w czasie wolnym, bez żadnego przymusu, sami zaczną po nią sięgać. Zamiast windy wybiorą schody, zamiast komputera – grę w piłkę na podwórku, zamiast coli – wodę. Ważne jest, by dawać przykład. 

Drugą, równie ważną sprawą jest atrakcyjność naszych lekcji. Nigdy nie przekonamy uczniów do codziennego ruchu, jeśli na swoich lekcjach będziemy non stop prowadzić nudne, monotonne rozgrzewki, a w części głównej rzucać piłkę i za każdym razem grać w siatkówkę. Nie wiadomo jaką miłością ktoś pałałby do siatkówki – każdemu kiedyś się znudzi. Spieszę z pomocą, by zdradzić Wam mój patent na wf. Dbajmy o różne formy i metody pracy. Przeplatajmy je, bawmy się, bądźmy nieprzewidywalni (tak, by uczniowie z niecierpliwością czekali na nasze lekcje, zastanawiając się, co dzisiejszego dnia będzie). Fenomenem ostatnich dni są u nas tańce integracyjne. Dlaczego akurat ten kierunek? Dlaczego muzyka? Dlaczego taniec? Ruch przy muzyce jest ulubioną formą zajęć dla większości uczniów, ponieważ pozwala odreagować napięcia, daje możliwość radosnego i spontanicznego „wyżycia się”. Ruch przy muzyce jest gimnastyką ciała, poprawiającą kondycję i samopoczucie ucznia. Ćwiczenia przy muzyce rozwijają nie tylko refleks, spostrzegawczość, pamięć, ale poprzez odpowiednie działania kształtują osobowość dziecka. Obserwując moich uczniów, widzę jaką radość sprawia im kontakt z rówieśnikiem i wspólne obcowanie z muzyką. Tańce integracyjne można prowadzić na lekcji wychowania fizycznego zamiast zabawy ożywiającej lub przeznaczyć całą lekcję na naukę tańców. Dobrym sposobem jest też wdrożenie aktywnych przerw, na których uczniowie wspólnie tańczą. By to się szybko nie znudziło, w naszej szkole aktywne przerwy są w poniedziałki i w środy. Uczniowie na każdą taką przerwę czekają z niecierpliwością. Samorząd uczniowski zajmuje się prowadzeniem takich przerw i pokazem. 

Belgijka

Cała nasza społeczność szkolna pokochała taniec integracyjny miłością bezgraniczną. Zaczęło się od Festynu Sportowego. Tam, na otwarcie imprezy, uczniowie, nauczyciele, rodzice oraz pracownicy szkoły zatańczyli wspólnie na boisku szkolnym belgijkę – to było coś niesamowitego. Do dzisiaj wspominamy ten dzień i już w tym roku szkolnym planujemy kolejną edycję tej imprezy. 

Polecana muzyka: Laï s – ‚t Smidje albo Czerwone Gitary – „Takie ładne oczy”. 

Sposób wykonania: wszyscy stają w parach po okręgu. Panowie na zewnątrz, panie w środku. Zaczynamy od czterech skocznych kroków do przodu, następnie wszyscy obracają się o 180 stopni (panowie przez lewe ramię, panie przez prawe), cztery kroki w tył, cztery kroki w przód, znów obrót i 4 kroki w tył. Następnie przyskakujemy do siebie i od siebie, zmiana miejsc w parze (pani przechodzi przed partnera), znów przyskakujemy do siebie i od siebie i znów panie przechodzą na swoją stronę, z tym że o jedną parę do przodu. I znów to samo, tylko z inną partnerką. 

Polka

Ten taniec pozna...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy