Żyjemy w czasach, w których zobowiązani jesteśmy do zachowania dystansu społecznego: w sklepie, w kolejce do lekarza, a także podczas zajęć wychowania fizycznego. Trzymanie się tych wytycznych, podczas prowadzenia zajęć ruchowych, z pewnością jest bardzo trudnym wyzwaniem. W przedstawionym artykule zaprezentuję pomysły na gry i zabawy, które zminimalizują ryzyko kontaktu.
1. Pokaż, jak tańczysz
Potrzebujesz hula-hoop w minimum trzech kolorach (w razie braku hula-hoop mogą to być szarfy w trzech kolorach) oraz sprzętu, z którego można puścić muzykę. Idealnie sprawdzi się przenośny głośnik i telefon. Tę zabawę można zorganizować zarówno na sali gimnastycznej jak i na korytarzu, minimum sprzętu i maksimum zabawy. Jeśli nie posiadacie hula-hoop czy szarf, możecie przygotować wspólnie z uczniami białe kartki z trzema rodzajami znaków.
Uczniowie stają w rozsypce (poza hula-hoop), w momencie kiedy muzyka zaczyna grać, uczniowie mają za zadanie tańczyć wedle własnego uznania, warto pokazać kilka ruchów i zachęcić uczniów do swobodnej ekspresji. Kiedy muzyka przestaje grać, głośno wypowiedz jeden z kolorów hula-hoop, zadaniem każdego ucznia jest postawienie jednej nogi w wyznaczonym hula-hoop. Możemy określić na przykład, że z jednego hula-hoop może skorzystać tylko dwójka uczniów.
POLECAMY
2. Sportowa matematyka
Przygotuj kartki z cyframi (od 1 do 5) lub z innymi preferowanymi przez Ciebie. Możesz te kartki przyczepić do pachołków, żeby były lepiej widoczne dla uczniów. Podziel uczniów na pięć zespołów. Ta zabawa sprawdzi się w trudnych warunkach szkolnych, z powodzeniem uda się ją również zrealizować na placu przed szkołą, boisku czy korytarzu. Możesz również przedstawić swój pomysł nauczycielowi matematyki, być może udzieli cennych wskazówek, co należałoby powtórzyć z uczniami lub wskaże, w jakim obszarze są największe problemy.
Nauczyciel najpierw wypowiada zadanie matematyczne do rozwiązania, zadaniem pierwszego ucznia z rzędu jest jak najszybszy bieg do pachołka, na którym widnieje prawidłowy wynik zadania matematycznego i powrót do swojego zespołu, wówczas może wystartować kolejny zawodnik. Kiedy wszyscy zawodnicy zakończą zadania, wówczas nauczyciel zadaje kolejną zagadkę matematyczną.
Modyfikacje:
W pierwsze wersji uczniowie biegną w linii prostej, w kolejnych mają po drodze zadanie ruchowe (przewrót w przód, bieg z przeszkodami, różne sposoby poruszania się).
3. Olimpijskie koła
Uczniowie ustawieni w rzędzie (kilka grup), koła ustawione na kształt kół olimpijskich lub w sposób zaproponowany przez uczniów. Pierwszy uczeń samodzielnie pokazuje, w jaki sposób pokona wszystkie koła (przeskoki na jednej nodze/obu nogach). Kiedy wszyscy wykonają zadanie, startuje następny uczeń, który stara się zaproponować inny sposób. W przypadku zaawansowanej grupy można bardziej rozbudować koła. Można również ustawić dla każdej grupy takim sam układ kół i wymagać coraz to innego sposobu pokonania przez uczniów.
KOMPETENCJE KLUCZOWE/MODYFIKACJA – UCZNIOWIE ĆWICZĄ PAMIĘĆ, POWTARZAJĄC ŚCIEżKĘ WYKONANĄ PRZEZ PIERWSZEGO UCZNIA
- Uczniowie mogą pokonywać tor zadaniowo
- Tylko jednonóż
- Tylko obunóż
- Na zmianę skacząc jednonóż/obunóż
- Wykonując zad...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
- ...i wiele więcej!