Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

20 stycznia 2022

NR 52 (Styczeń 2022)

Top 5 gier i zabaw z zachowaniem dystansu

0 462

Żyjemy w czasach, w których zobowiązani jesteśmy do zachowania dystansu społecznego: w sklepie, w kolejce do lekarza, a także podczas zajęć wychowania fizycznego. Trzymanie się tych wytycznych, podczas prowadzenia zajęć ruchowych, z pewnością jest bardzo trudnym wyzwaniem. W przedstawionym artykule zaprezentuję pomysły na gry i zabawy, które zminimalizują ryzyko kontaktu.

1. Pokaż, jak tańczysz

Potrzebujesz hula-hoop w minimum trzech kolorach (w razie braku hula-hoop mogą to być szarfy w trzech kolorach) oraz sprzętu, z którego można puścić muzykę. Idealnie sprawdzi się przenośny głośnik i telefon. Tę zabawę można zorganizować zarówno na sali gimnastycznej jak i na korytarzu, minimum sprzętu i maksimum zabawy. Jeśli nie posiadacie hula-hoop czy szarf, możecie przygotować wspólnie z uczniami białe kartki z trzema rodzajami znaków.

Uczniowie stają w rozsypce (poza hula-hoop), w momencie kiedy muzyka zaczyna grać, uczniowie mają za zadanie tańczyć wedle własnego uznania, warto pokazać kilka ruchów i zachęcić uczniów do swobodnej ekspresji. Kiedy muzyka przestaje grać, głośno wypowiedz jeden z kolorów hula-hoop, zadaniem każdego ucznia jest postawienie jednej nogi w wyznaczonym hula-hoop. Możemy określić na przykład, że z jednego hula-hoop może skorzystać tylko dwójka uczniów.
 

POLECAMY


2. Sportowa matematyka

Przygotuj kartki z cyframi (od 1 do 5) lub z innymi preferowanymi przez Ciebie. Możesz te kartki przyczepić do pachołków, żeby były lepiej widoczne dla uczniów. Podziel uczniów na pięć zespołów. Ta zabawa sprawdzi się w trudnych warunkach szkolnych, z powodzeniem uda się ją również zrealizować na placu przed szkołą, boisku czy korytarzu. Możesz również przedstawić swój pomysł nauczycielowi matematyki, być może udzieli cennych wskazówek, co należałoby powtórzyć z uczniami lub wskaże, w jakim obszarze są największe problemy.

Nauczyciel najpierw wypowiada zadanie matematyczne do rozwiązania, zadaniem pierwszego ucznia z rzędu jest jak najszybszy bieg do pachołka, na którym widnieje prawidłowy wynik zadania matematycznego i powrót do swojego zespołu, wówczas może wystartować kolejny zawodnik. Kiedy wszyscy zawodnicy zakończą zadania, wówczas nauczyciel zadaje kolejną zagadkę matematyczną.
 


Modyfikacje:
W pierwsze wersji uczniowie biegną w linii prostej, w kolejnych mają po drodze zadanie ruchowe (przewrót w przód, bieg z przeszkodami, różne sposoby poruszania się).

3. Olimpijskie koła

Uczniowie ustawieni w rzędzie (kilka grup), koła ustawione na kształt kół olimpijskich lub w sposób zaproponowany przez uczniów. Pierwszy uczeń samodzielnie pokazuje, w jaki sposób pokona wszystkie koła (przeskoki na jednej nodze/obu nogach). Kiedy wszyscy wykonają zadanie, startuje następny uczeń, który stara się zaproponować inny sposób. W przypadku zaawansowanej grupy można bardziej rozbudować koła. Można również ustawić dla każdej grupy takim sam układ kół i wymagać coraz to innego sposobu pokonania przez uczniów.
 


KOMPETENCJE KLUCZOWE/MODYFIKACJA – UCZNIOWIE ĆWICZĄ PAMIĘĆ, POWTARZAJĄC ŚCIEżKĘ WYKONANĄ PRZEZ PIERWSZEGO UCZNIA

  • Uczniowie mogą pokonywać tor zadaniowo 
  • Tylko jednonóż
  • Tylko obunóż
  • Na zmianę skacząc jednonóż/obunóż 
  • Wykonując zad...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy