Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

28 września 2022

NR 57 (Wrzesień 2022)

Uniwersalne gry i zabawy do zastosowania w różnych grach zespołowych

0 408

Każdy z nas, nauczycieli, specjalizuje się w wybranej dyscyplinie sportu. Jedni czują się lepiej w piłce siatkowej, inni w koszykowej itp., a co za tym idzie – w danej dyscyplinie rozwijamy się, szkolimy i – co najważniejsze – często czerpiemy z niej inspiracje. W artykule chciałbym przybliżyć kilka gier i zabaw, które przebieg i organizację będą miały identyczną, a skorzystamy z nich zarówno w piłce nożnej, koszykowej, ręcznej, jak i unihokeju.

Jestem trenerem UEFA A z dziedziny piłki nożnej. Co roku biorę udział w wielu szkoleniach. Zagłębiając się w świat piłki nożnej, a przy tym rozumiejąc sport, rywalizację i proces rozwoju dziecka, wiele z dziedziny piłki nożnej przenoszę właśnie na inne gry zespołowe. Oczywiście w każdej dziedzinie występuje inna charakterystyka, jeśli chodzi o technikę specjalną, rozumienie gry czy sferę motoryczną. Jednak jest również wiele podobieństw w organizacji gier i zabaw.
 

POLECAMY

Pierwszych 5 zabaw służy do rozwijania podstawowych elementów technicznych w wybranej dyscyplinie:
  • piłka nożna: prowadzenie piłki,
  • piłka ręczna: kozłowanie piłki, 
  • piłka koszykowa: kozłowanie piłki, 
  • unihokej: prowadzenie piłeczki kijem. 

 

Oczywiście należy pamiętać, że forma zabawy nie jest perfekcyjnym środowiskiem do rozwijania techniki specjalnej, ponieważ często nie jesteśmy w stanie zauważyć wszystkich błędów czy każdemu uczniowi zwrócić uwagę. Jednak uważam ją za najważniejszą formę ze względu na atrakcyjność i możliwość rywalizacji, która powoduje ogromny wzrost zaangażowania. Gry i zabawy przeważają na każdej mojej lekcji wychowania fizycznego. 

„Rekin”

Opis i przebieg: Myślę, że przebieg i organizacja tej zabawy jest znana większości nauczycieli. Często jednak zapominamy, że podczas tej zabawy można nauczać techniki specjalnej wybranej dyscypliny sportu. Wybieramy jedną osobę, która będzie rekinem (przy większej grupie proponuję od razu wybrać dwie–trzy osoby). Rekin porusza się w wyznaczonym polu gry i próbuje złapać resztę dzieci, które muszą podczas ucieczki wykonywać określone zadanie techniczne. Po złapaniu wybrana osoba staje się kolejnym rekinem lub np. może wykonywać określone ćwiczenie techniczne do czasu złapania całej grupy. 

 

 

„Murarz”

Opis i przebieg: Zabawa podobna do „Rekina”, jedyna różnica polega na sposobie poruszania się murarza łapiącego resztę dzieci. Murarz może poruszać się tylko po wybranej linii. Dla utrudnienia można od razu postawić kilka linii i murarzy. 

 

 

„Czarodziej”

Opis i przebieg: W różnych źródłach możemy spotkać wiele odmian nazwy tej zabawy. Polega ona na tym, że czarodziej staje tyłem na końcu pola gry. Na gwizdek lub słowa „Raz, dwa, trzy czarodziej patrzy” czarodziej odwraca się i reszta grupy przemieszczającej się w stronę czarodzieja musi stać nieruchomo. W przypadku gdy ktoś się ruszy lub straci kontrolę nad piłką, musi wrócić na początek. 

 

 

„Żużel”

Opis i przebieg: Ustawiamy pole gry w kształcie bieżni, a całą organizację możemy przeprowadzić na różne sposoby. Uczniowie ustawiają się na linii startu i na sygnał nauczyciela ruszają w wyścig (wykonując przy tym określone ćwiczenie techniczne), kto pierwszy wykona 3 okrążenia, wygrywa. Można prowadzić różne klasyfikacje punktowe, drabinki turniejowe itp.

 

 

„Berek złodziej”

Opis i przebieg: Wyznaczamy pole gry, w którym poruszają się uczniowie. Złodzieje poruszają się bez piłki i próbują odebrać ją innej osobie, która ją posiada. Po odebraniu piłki złodziej ucieka, a osoba, która straciła piłkę, staje się złodziejem. 

 

 

Następnych 5 zabaw służy do rozwijania podstawowych elementów technicznych w wybranej dyscyplinie:
  • piłka nożna: podanie piłki,
  • piłka ręczna: podanie piłki, 
  • piłka koszykowa: podanie piłki, 
  • unihokej: podanie piłeczki. 

 

„Złap mnie, jeśli potrafisz”

Opis i przebieg: Uczniowie poruszają się w wyznaczonym polu zabawy. Wybieramy kilku berków, których zadaniem będzie złapanie ucznia bez piłki. W zależności od umiejętności i poziomu grupy rozdajemy piłki. Im grupa mniej zaawansowana, tym piłek więcej. Uczniowie mogą w każdym momencie podawać piłkę między sobą. Uczeń z piłką nie może zostać złapany przez berka. Zabawa ta uczy podań piłki i przy tym myślenia, jak współpracować ze sobą i podejmować dobre decyzje tak, żeby berek nie mógł nikogo złapać. 

 

 

„Berek – nauczanie podań”

Opis i przebieg: Grupę dzielimy na dwie części. Pierwsza – z piłkami w polu zabawy, druga – poza polem z piłkami. W środku odbywa się „normalny” berek. Osoba złapana musi jak najszybciej podbiec do ucznia z zewnątrz i wykonać 3 podania. Wtedy może wrócić do środka. Jeśli berkom uda się w określonym czasie złapać wszystkich, to wygrywają. Jest to połączenie formy zabawy z formą wyizolowaną. 

 

 

„Kto dalej poda piłkę?”

Opis i przebieg: Zabawę tę często stosuję na koniec zajęć. Uczniowie dobrani parami podają do siebie piłkę, wyznaczając najdłuższą możliwą odległość, przy której celnie podadzą piłkę. Wygrywa para, która uzyska największą odległość. 

 

 

„Podania – wyścig rzędów”

Opis i przebieg: Klasyczne wyścigi rzędów możemy urozmaicić przez rozwijanie techniki specjalnej. Będzie to idealne połączenie ćwiczeń koordynacyjnych z elementem podań i rywalizacji. Możemy zwiększać odległości podania piłki, zwiększać trudność poprzez połączenie prowadzenia i podania, zwiększać presję czasu itp.

 

 

„Podania piłki + czas reakcji”

Opis i przebieg: Zawodnicy ustawiają się parami w jednej linii. Ćwiczenie rozpoczyna się od podawania piłki w miejscu. Na sygnał nauczyciela zawodnik z piłką musi się z nią obrócić i uciekać, druga osoba z pary goni. Jeśli uda się złapać kolegę, goniący zdobywa punkt, jeśli tego nie zrobi, punkt zdobywa osoba uciekają...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy