Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

17 września 2020

NR 44 (Wrzesień 2020)

WF = FUN
– top 10 gier i zabaw do wykorzystania podczas lekcji wychowania fizycznego

Uczniowie nie chcą ćwiczyć? Zmotywuj ich i zaproponuj zabawy, które spodobają się każdemu

Przeprawa na drugą stronę góry 

POLECAMY

Uczniowie ustawieni w rzędzie – jeden za drugim. Każdy z nich w hula-hoop. Mogą poruszać się dalej. Jeśli zawodnik z ostatniego koła przeskoczy do środkowego (wówczas w kole środkowym znajdą się 2 osoby), a trzecie ostatnie koło zostanie puste. Puste koło należy podać do pierwszego zawodnika, który kładzie je na początek i przeskakuje do przodu.

Zbij piłkę zanim zrobią to inni 

Uczniowie podzieleni na 4 zespoły (3–4-osobowe). W przypadku dużej liczebności lepiej zrobić dwa mniejsze boiska. Potrzebne 4 pachołki, na których będzie można ustawić piłeczki tenisowe. Zadaniem każdej z drużyn jest jak najszybsze zbicie piłki z pachołka dowolnej z drużyn przy użyciu piłek (tutaj warto zadbać o miękkie piłki, ewentualnie siatkowe). Każda z drużyn może poruszać się tylko po swoim polu. Posiadamy różne opcje zakończenia tej gry: pierwsza piłka zbita, wszystkie piłki zbite – gra na punkty: 1 zbicie = 1 punkt.

Daj mi jakiś znak – berek 

Wszyscy uczestnicy zabawy na obwodzie koła, jeden berek w środku. Zadaniem uczestników znajdujących się na obwodzie koła jest zamienić się z drugim uczestnikiem, która pokaże taki sam sygnał (np. ręka uniesiona w górę, pajacyki, przysiad itp.). Kiedy tylko ktoś zauważy drugą osobę wykonującą podobny gest, stara się szybko zamienić z nią miejscami, by uniknąć złapania przez berka. Zabawa okazuje się wyjątkowo zabawna po kilku minutach, kiedy kilka/kilkanaście osób zmienia miejsca równocześnie, wykonując przy tym coraz zabawniejsze gesty. 

Trzy kolory, trzy osoby 

Kolorowe trójki – uczniowie dobrani w trójki (stożki ułożone w trójkąt na sali – każdy stoi przy swoim kolorze), nauczyciel mówi jeden z kolorów – wówczas uczeń, który stoi przy danym kolorze stożka musi zmienić trójkę i pobiec do innej). 
Modyfikacje: 
Nauczyciel mówi 2 kolory; kolor, który nie został wypowiedziany biegnie.
Dokładamy sprzęt w postaci piłek tenisowych, szarfy, piłkę koszykową – wówczas wypowiadany kolor otrzymuje dodatkowe zadanie, np. czerwony szarfa – wówczas uczeń przy czerwonym stożku zabiera szarfę i zmienia miejsce. 

Berek meteoryt 

W polu zabawy leżące hula-hoopy, liczba berków uzależniona od liczby ćwiczących. Jeśli berek złapie któregoś z uczniów, zamienia się on w lecący meteoryt i wpada w hula-hoop. Żeby zostać uwolnionym, inny uczeń, dotąd niezłapany, musi obiec meteoryt dookoła – zawodnik wcześniej złapany jest wolny. 

Autobus z przystankami

Wśród wszystkich uczniów nauczyciel w zależności od liczebności grupy wybie-
ra 2–3 goniących (autobusy). W polu zabawy rozłożonych jest kilka znaczników/kapsli, czyli przystanków, przy których mogą zatrzymać się uciekający. Złapana osoba staje się autobusem (goniącym). 
Modyfikacje: na danym przystanku może zatrzymać się jeden uciekający, na każdym przystanku należy przyjąć odpowied...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy