Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

24 lipca 2018

NR 33 (Lipiec 2018)

Zabawowe formy korygowania wad postawy
Opowieści ruchowe aktywizujące stopy

0 20

Korygując wady postawy kilkuletnich dzieci, stosuje się fabularyzowane formy ćwiczeń, a nie zadania ścisłe. Poniżej prezentujemy opowieści ruchowe zgodne z tym kanonem metodycznym.

W trakcie opisanych zajęć dzieci będą akty­wizowały mięśnie przeciwdziałające wy­­mienionym wadom kończyn dolnych. Nie braknie także ćwiczeń stóp samowspomaganych przez uczniów pracą rąk. Ułatwią one wychowankom przyjmowanie pozycji hiperkorekcyjnych, przeciwdziałających koślawości stóp i kolan.

Motywem przewodnim zaprezentowanych zabaw są czynności, które towarzyszą wytwarzaniu produktów cukierniczych. To one będą stanowiły osnowę tematyczną zajęć. Kolejna fabuła będzie zawsze kontynuacją poprzedniej. 

Dzieci rozpoczną ćwiczenia od przygotowania ciasta, później wyregulują linię produkcyjną i uformują precelki. Potem konieczne stanie się wyczyszczenie ubrania z mąki i sprawdzenie, czy zakończyło się to sukcesem. To jednak nie koniec opowieści ilustrowanej przez dzieci ruchem. Trzeba przecież zapakować wypieki i dostarczyć je do sklepów. W trakcie kolejnej zabawy uczniowie wyczyszczą linię produkcyjną, by znów była przygotowana do wytwarzania słodkich smakołyków.

Zwieńczeniem zajęć będzie zaprojektowanie i wypieczenie ciastka.

Do przeprowadzenia zabaw wystarczą łatwe do uzyskania przybory: guziki, nakrętki na butelki, gazety oraz wieczka od niewielkich pudełek. Dzięki ich zastosowaniu zintensyfikujemy ćwiczenia. Wykorzystamy także ławeczkę gimnastyczną.

„Wyrabianie ciasta”

Cele:

  • w sferze umiejętności ruchowych: poznawanie zakresu ruchomości przodostopia (dzięki samowspomaganiu jego ruchów dłońmi),
  • w sferze zdolności motorycznych: kształtowanie gibkości kończyn dolnych,
  • dydaktyczne: unaocznienie uczniom zakresu ruchomości ich stóp,
  • wychowawcze: inspirowanie ćwiczących do aktywności poprzez zastosowanie zaskakującej fabuły.

Fabuła/narracja: jesteście pracownikami fabryki słodyczy. Wyobraźcie sobie, że wasze stopy to ciasto! Mają z niego powstać rozmaite smakołyki. Dlatego musicie je dokładnie wyrobić. Dzięki starannemu ugniataniu na pewno stanie się ono miękkie. Ruszamy do pracy!

Pozycja wyjściowa: siad skrzyżny.

Przebieg: uczniowie odwracają stopy tak, by były one skierowane podeszwami ku górze (to pozycja hiperkorekcyjna przeciw koślawości stóp i kolan). Obie stopy ugniata się kolejno dłońmi. Nauczyciel inspiruje dzieci do starannego „wyrabiania ciasta”, wydłużając w ten sposób czas trwania zabawy.

Pozycja końcowa: siad skrzyżny, stopy odwrócone podeszwami ku górze, dłonie obejmują śródstopie.

Pogadanka końcowa: jak widzę, w waszych rękach ciasto dość szybko stało się miękkie. Teraz jest już gotowe do tego, by zrobić z niego jakiś smakołyk. Możemy zatem przystąpić do kolejnego etapu produkcji. Będziemy wypiekać precle. Zanim to zrobimy, musimy jednak uruchomić linię produkcyjną.

Przyrządy/przybory: zbędne.

 

„Uruchamiamy linię produkcyjną”

Cele:

  • w sferze umiejętności ruchowych: uplastycznianie umiejętności wykonywania ruchów precyzyjnych stopami (szczególnie ich palcami),
  • w sferze zdolności motorycznych: zwiększanie siły mięśni: zginaczy palucha krótkiego i długiego, prostownika palucha długiego, prostownika palców długiego, czworobocznego podeszwy, piszczelowego przedniego wspólnie ze strzałkowym długim, piszczelowego tylnego; doskonalenie orientacji przestrzennej, rozwijanie zdolności różnicowania ruchów, kształtowanie zdolności dostosowywania się (do wymogów stawianych przez przybory),
  • dydaktyczne: zaprezentowanie wychowankom nietypowego sposobu aktywizowania stóp, uświadomienie im znacznej ruchomości palców nóg,
  • wychowawcze: motywowanie dzieci do starannego wykonywania ćwiczeń.

Fabuła/narracja: ciasto gotowe! Na pewno powstaną z niego rozmaite smakołyki. Trzeba jeszcze przygotować linię produkcyjną do pracy. Postarajcie się wyregulować ją bardzo dokładnie! Nie zapomnijcie o żadnym pokrętle! Każde z nich ma inny kolor i zupełnie inne zastosowanie.

Pozycja wyjściowa: dowolny siad.

Przebieg: przed każdym z ćw...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy