Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

21 listopada 2019

NR 40 (Styczeń 2019)

Podchody na WF? To możliwe, podpowiadamy jak!

0 13

Jesień, a nawet wczesna zima, to pora, w której trafić można na idealną pogodę do przeprowadzenia lekcji na zewnątrz. W zależności od terenu oraz miejsca jakim dysponujemy, zrealizować można wachlarz bardzo aktywnych oraz atrakcyjnych lekcji wychowania fizycznego. Mając do dyspozycji pobliskie parki oraz lasy, wykorzystać można ich naturalną kompozycję do skonstruowania lekcji. Wspaniałym rozwiązaniem staje się przeprowadzenie tzw. podchodów. Formę tej zabawy ruchowej urozmaicać można na różnorodne sposoby. 

Organizując podchody w lesie, dobrym rozwiązaniem jest połączenie dwóch lekcji w taki sposób, aby ogólna grupa miała dwóch opiekunów. Podchody są bardzo prostą oraz znaną zabawą ruchową, dla wielu uczniów będzie ona doskonale znana z różnorodnych wakacyjnych obozów sportowo-wypoczynkowych. Aby zrealizować podchody, należy przede wszystkim zaplanować teren działania oraz ścisłe zaznajomić z nim uczniów. Zajęcia przeprowadzić można w różnorodnych miejscach, z wykorzystaniem różnych oznaczników. 


Zasady


Ogólne zasady podchodów są bardzo proste. Wystarczy podzielić grupę na dwie drużyny, z których jedna jest uciekająca, a druga szukająca. Przed rozpoczęciem podchodów należy ustalić punkt, z którego dana grupa wyrusza oraz czas, po jakim wyruszyć mogą szukający. W przypadku większych terenów, każda grupa powinna mieć swojego opiekuna. Dobrym rozwiązaniem jest również określenie sygnału dźwiękowego przerywającego zabawę. Zadaniem drużyny uciekającej jest oddalenie się do wybranego punktu, w którym cała drużyna może się schować. Trasa ucieczki powinna być oznaczona. Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie dwóch kolorów bibuły pociętej na małe kawałki tak, aby można było przywiązać ją do drzewa lub innych elementów. Pozostawienie jednego koloru oznacznika świadczy o poruszaniu się w dobrą stronę. Natomiast pozostawienie dwóch kolorów związane jest z poszukaniem oraz wykonaniem zadania. Zadanie umieszczamy w obrębie miejsca oznaczonego kolorami, może być ono zapisane na kartce markerem i umieszczone np. pod kamieniem. Początkowo należy dać uczniom możliwość wykazania się kreatywnością w stosunku do tworzenia zadań. Będąc w obrębie terenów zalesionych, wykorzystywać można np. ułożenie danego kształtu lub napisu z szyszek lub inne różnego rodzaju stosowne zadania wymyślone przez uczniów. Najbardziej popularne zadania podczas podchodów to: 

  • układanie kształtów lub napisów z szyszek, liści, kam...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy