Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nauczyciel WF w roli trenera

18 marca 2019

NR 36 (Marzec 2019)

Wprowadzenie do intensywnej aktywności – trening w charakterze BootCamp

0 137

Wprowadzenie intensywnej aktywności jest idealnym sposobem poprawy ogólnego stanu kondycji fizycznej, zredukowania tkanki tłuszczowej oraz usprawnienia układów krążeniowo-oddechowych. Doskonałym zaaplikowaniem wysokiej intensywności złożonej z ćwiczeń ogólnorozwojowych, mobilizujących całe ciało, jest trening BootCamp.

Nazwa treningu wywodzi się z języka angielskiego (obóz dla rekrutów), gdyż autorstwo przypisane jest metodologii amerykańskich treningów wojskowych. Cały proces treningowy opiera się o porządek ćwiczeń podobny do treningu obwodowego. Nad przebiegiem zajęć czuwa prowadzący, który powinien mobilizować grupę oraz narzucać wymagane tempo. Schemat ćwiczeń można urozmaicać, zachowując jedynie charakter treningu. BootCamp powinien kształtować wytrzymałość tlenową, wydolność beztlenową, siłę, szybkość, koordynację ruchową, a także odpowiednie rozciągnięcie. W zależności od tego, jaki zestaw ćwiczeń przygotujemy, kształtujemy daną motoryczność. Zestawy ćwiczeń można dobierać również pod daną dyscyplinę sportową oraz charakterystyczne dla niej ćwiczenia. Ważne jest, aby znać możliwości grupy, na której stosujemy trening i dostosować poziom do indywidualnych predyspozycji. Ćwiczenia wymagają dobrej kondycji fizycznej oraz czasu, gdyż nie jest to trening krótki. Można go skonstruować w następujący sposób:

Całość składa się z 5 ćwiczeń, zaczynając od poziomu 24 powtórzeń; każde ćwiczenie wykonujemy 24 razy, po wykonaniu wszystkich ćwiczeń następuje jednominutowa przerwa. Następnie ponawiamy cały cykl, schodząc w dół o 2 powtórzenia, więc kolejna seria to 22 powtórzenia oraz 1 minuta przerwy, kolejna 20 powtórzeń i tak dochodzimy do poziomu dwóch powtórzeń.

W zależności od zaawansowania grupy, cały cykl możemy rozpocząć od mniejszej lub większej liczby powtórzeń. Należy pamiętać, aby przed przystąpieniem do treningu przeprowadzić rozgrzewkę, natomiast końcową część wzbogacić w ćwiczenia uspokajające i rozciągające. Trening BootCamp jest również doskonałym testem sprawdzającym oraz porównującym możliwości fizyczne po wprowadzeniu różnych procesów treningowych.

Przykładowy schemat treningu

Ćwiczenie 1. Unoszenie ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy