Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

19 marca 2019

NR 36 (Marzec 2019)

Zajęcie fakultatywne z elementami kickboxingu

0 133

Kickboxing jest sportem walki, w którym rywalizują nie tylko seniorzy i juniorzy, ale także tysiące młodych kadetów. Zainteresowanie wynika przede wszystkim ze struktury treningowej, która ma niezmiernie pozytywny wpływ na rozwój adeptów. Trening oparty jest o ćwiczenia ogólnorozwojowe, rozciągające oraz techniczne. Akcent kickboxingu podczas różnego rodzaju zajęć jest dla ćwiczących doskonałą atrakcją, która wyprowadza aktywność fizyczną z rutyny. Urozmaicenie zajęć elementami sportów walki można stosować we wszystkich częściach lekcji.

Klasyczną rozgrzewkę można udoskonalić w ćwiczenia nawiązujące do tematu, np.: bieg bokserski

Ćwiczenie 1. Bieg bokserski 


 

Opis: Aby poprawnie wykonać ćwiczenie, zachowując bezpieczeństwo, należy rozstawić uczniów w rozsypce w taki sposób, aby każdy zachował wolną przestrzeń przed sobą.
Następnie należy wykonać pracę nóg, taką jak w „Skip-A”, dołączając naprzemienne ruchy ramion imitujące ciosy bokserskie. 


W części głównej wprowadzamy stopniowo elementy techniczne, zaczynając od nauki pozycji walki.


Ćwiczenie 2. Pozycja walki 


 

Opis: Należy stanąć w pozycji wykroczno-zakrocznej, ustawiając dla osób praworęcznych lewą nogę z przodu, natomiast dla osób leworęcznych – prawą nogę. Następnie stojąc w pozycji, należy podnieść ręce do góry wysuwając rękę po stronie nogi wykrocznej lekko w przód, druga kończyna opiera się o policzek. Doskonalenie ustawienia pozycji walki możemy wprowadzić jako element zabawy, np.: „Raz, dwa, trzy: Baba Jaga patrzy” (ćwiczący ustawiają się nieruchomo w pozycji walki). Kolejno wprowadzamy podstawowe techniki ręczne. 

 

Ćwiczenie 3. Ciosy proste


 

Opis: Naukę możemy rozpocząć od ustawienia w pozycji lekkiego rozkroku lub od razu w pozycji walki. Należy wyprostować rękę przed sobą w stawie łokciowym i skręcić dłoń grzbietem ku górze. 

 

Ćwiczenie 4. Ciosy sierpowe  


 

Opis: Podobnie jak w poprzednim ćwiczeniu, naukę możemy poprowadzić od ustawienia w dwóch pozycjach. Aby poprawnie wykonać cios, należy odwieść rękę na zewnątrz, a następnie wykonać skręt tułowia do środka, z równoczesnym dokręceniem stopy. Ręka powinna być zgięta i usztywniona w stawie łokciowym. 

 

Naukę ciosów bokserskich należy początkowo realizować w grupie rozstawionej w rozsypce tak, aby każdy uczeń miał swobodną przestrzeń wokół siebie. 


Ćwiczenie 5. Ciosy hakowe


 

Opis: Uderzenie wyprowadzane jest pionowo z dołu do góry z równoczesnym skrętem tułowia. Po zaznajomieniu z uderzeniem, wprowadzamy ćwiczenia w parach. Specjalistyczne tarcze bokserskie zastąpić możemy małymi, miękkimi piłkami lekarskimi oraz innego typu stosownymi przyborami. Należy zwracać uwagę, aby uczestnicy zajęć trzymali przybory wysunięte przed sobą, gdyż pozwala to zachować bezpieczeństwo w przypadku, gdy współćwiczącemu ześlizgnie się ręka zadająca cios.
Podnosząc atrakcyjność zajęć, należy wprowadzić naukę podstawowych kopnięć. W przypadku początkowej fazy nauczania, zaczynamy podobnie jak w technikach ręcznych – od nauki w rozsypce. Kolejno wykorzystujemy materace gimnastyczne, które trzeba ustawić przy ścianie. Należy pamiętać, aby uczniowie wykonywali kopnięcia maksymalnie na wysokości swojego brzucha – aby zapobiegło to naciągnięciu mięśni. 

 

Ćwiczenie 6. Kopnięcie frontalne


 

Opis: Aby wykonać kopnięcie, należy unieść kolano nogi kopiącej w przód, na wysokość wykonywanego ataku, następnie należy dynamicznym ruchem wyprostować nogę w stawie kolanowym. Uderzenie zadawane jest całą podeszwą lub poduszką stopy. 

 

Ćwiczenie 7. Kopnięcie frontalne z przeskoku (trudniejsza forma) 


 

Opis: Aby wykonać te...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy