Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nauczyciel WF w roli trenera , Otwarty dostęp

18 marca 2019

NR 37 (Marzec 2019)

Wytrzymałościowe zdolności motoryczne w szkoleniu sportowym młodzieży

0 1281

Wytrzymałościowe zdolności motoryczne zajmują istotne miejsce w strukturze motoryczności młodego sportowca (Bora, 2016). W jaki sposób kształcić je na zajęciach wychowania fizycznego?

Wteorii sportu istnieje kilka definicji tych zdolności. Pojęcie „wytrzymałość” jest jednak w literaturze dość kontrowersyjne, ze względu na swoją złożoność. Jedna z definicji podaje, że jest to „zdolność do długotrwałego wysiłku o wymaganej intensywności, przy utrzymaniu możliwie najwyższej efektywności pracy i zachowaniu podwyższonej odporności na zmęczenie, przy wysiłkach odbywających się w różnych, także niekorzystnych warunkach środowiska zewnętrznego” (Sozański, 1999). 

Najczęściej, dla potrzeb szkolenia sportowego, wytrzymałość można podzielić na trzy składowe:
 

POLECAMY

Rycina 1



Wytrzymałość ogólna – umożliwia podjęcie i realizację treningu o różnym stopniu trudności i obciążeniu. Jest niezbędna podczas walki sportowej, trwającej niekiedy nawet wiele godzin.

Wytrzymałość ukierunkowana – przystosowuje organizm do przyszłych wysiłków specjalistycznych, które są niezbędne w danej konkurencji czy dyscyplinie sportowej.

Wytrzymałość specjalna – umożliwia realizację zadań szkoleniowych w treningu technicznym oraz taktycznym. 

Kształtowanie wytrzymałościowych zdolności moto...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy